Wydanie: PRESS 04/2010
Interranking
Podobno Internet psuje nasze mózgi tylko w jednym aspekcie – tracimy umiejętność tzw. głębokiego czytania (deep reading). Deep reading to umiejętność zatopienia się i skoncentrowania na dłuższych tekstach i książkach. Coś w tym jest. Większość rzeczy, które regularnie przeglądam w sieci, to treści w formacie mikro lub – maksymalnie – mini.
Dzień zaczynam od przejrzenia Flakera i Facebooka – uwielbiam formułę krótkich wpisów z linkami i komentarze pod nimi. Dobra dyskusja pod linkiem do artykułu jest często bardziej interesująca niż sam artykuł.
W Internecie mikroblogów i społecznościowych agregatorów przewagę nad autorami zdobywają pośrednicy. Jeszcze kilka lat temu czytałem dziesiątki blogów ludzi, którzy ciekawie pisali. Teraz subskrybuję tych, którzy ciekawie polecają. Ludzi, których wpisy ograniczają się do wycięcia cytatu z dobrego artykułu i wklejenia linka.
Z takich pośredników cenię sobie miniblog web designera Davida Kanedy Davidkaneda.com – Kaneda linkuje treści związane z Internetem i technologiami. Ostatnio na przykład znalazł gdzieś w sieci koncept aparatu fotograficznego, który robi zdjęcia tylko uśmiechniętym ludziom.
Innym projektantem i ilustratorem, którego mikroblog czytuję, jest Frank Chimero Blog.frankchimero.com. Większość jego mikroblogowania to odpowiedzi na pytania czytelników. Lubię syntetyczność jego ilustracji i opinii. Cenię ludzi, którzy potrafią wiele przekazać, niewiele mówiąc.
Na Facebooku często zaglądam na profil Olivera Reichensteina www.facebook.com/reichenstein – Szwajcara, który mieszka w Tokio i prowadzi agencję Information Architects, specjalizującą się w projektowaniu internetowych reprezentacji gazet. Kilka jego artykułów o projektowaniu do Internetu było dla mnie przełomowych.
Jako że buduję start-up, duża część treści, które czytam, dotyczy tematów aktualnie mi najbliższych – tworzenia dobrych produktów internetowych, sprzedaży, obsługi klienta. Dobrze, że żyję w czasach, kiedy budując firmę, mogę błyskawicznie dotrzeć do opinii i doświadczeń innych przedsiębiorców, którzy znaleźli już odpowiedzi na pytania, jakie ja właśnie teraz sobie stawiam. Wielu świetnych, młodych przedsiębiorców wymienia się linkami do ciekawych artykułów w serwisie Hacker News – News.ycombinator.com – dla mnie to doskonałe źródło wiedzy.
Z naszych mikro- i miniblogerów najbardziej lubię Brutto.tumblr.com Marcina Jagodzińskiego i „My moment of zen”, czyli Barticz.com Bartka Pucka. Bartek pokazał mi między innymi fantastyczny mikroblog o minimalizmie komputerowym Minimalmac.com. To blog o tym, jak ograniczać szum i bałagan, pracując na komputerze. Komputer to moje miejsce pracy. Mogę pracować w kawiarni, domu lub w biurze – otoczenie nie ma większego znaczenia. Duże znaczenie ma jednak dla mnie odpowiedni dobór aplikacji, porządek na pulpicie, ograniczenie szumu komunikacyjnego. Autor Minimal Mac pokazuje sposoby na efektywne i wygodne wyposażenie komputera. Proste i wygodne aplikacje, które robią jedną rzecz dobrze, zamiast aplikacji kombajnów do wszystkiego. Pusty pulpit, dock ograniczony do kilku ikon, pusty inbox w poczcie e-mail – dzięki takim drobnym zabiegom praca jest przyjemniejsza i mniej stresująca.
Minimal Mac to jeden z popularniejszych blogowych reprezentantów subkultury Simple living. Simple living to taki epikureizm 2.0 – ograniczenie chcenia i kompulsywnych zachowań, świadome wybory we wszystkich aspektach życia po to, żeby czuć się lepiej, zdrowiej, pełniej. Małymi krokami, bez heroizmu.
Simple living ma swoich reprezentantów w polskiej blogosferze – ja najbardziej lubię blog Prostadroga.pl. Autor – Grzegorz Kulesza – pisze o tym, jak upraszcza swoje życie. Dużo jest w jego pisaniu optymizmu i spokoju. Sam staram się minimalizować swoje życie, ale nie jest to proste.
Na koniec dnia zamiast „głębokiego czytania” często wybieram „głębokie słuchanie” znakomitego podcastu Radioopensource.org – wywiadów z ludźmi kultury, sztuki i polityki z całego świata prowadzonych przez Christophera Lydona. Warto.
Moje typy:
Mixergy.com
Wywiady z internetowymi przedsiębiorcami, którym się udało. Dużo konkretnych informacji o tym, jak zaczynali działać i co okazało się przełomowe w ich biznesach
Gigaom.com
Żeby być na bieżąco z tym, co dzieje się w technologiach. Analizy, wykresy i trafne spostrzeżenia – za to lubię Gigaom
Kuba Filipowski, współzałożyciel firm Humanway i Netguru
..
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter