Huawei
KREATYWNI DLA ODPOWIEDZIALNYCH
HUAWEI PONOWNIE ZAPROSIŁ START-UPY DO KONKURSOWYCH ZMAGAŃ, TYM RAZEM NA PROJEKTY ODPOWIADAJĄCE NA WYZWANIA ZWIĄZANE ZE ZMIANAMI KLIMATU
Galą wręczenia nagród konkursu #HuaweiStartupChallenge2 zakończyła się w czerwcu druga edycja wyjątkowego projektu skierowanego do innowacyjnych polskich start-upów pozytywnego wpływu. W konkursie wzięły udział młode firmy i organizacje, które chcą wspólnie z jego organizatorami stawić czoła palącym problemom ekologicznym współczesnej Polski i świata. Inicjując konkurs #HuaweiStartupChallenge2, firma Huawei – jeden z największych inwestorów ICT na świecie – chciała spopularyzować pionierskie rozwiązania technologiczne pomagające walczyć z negatywnymi skutkami wpływu człowieka na środowisko naturalne, które tym samym przyczynią się do promocji etycznego wykorzystania produktów z sektora high-tech. Współorganizatorem zapoczątkowanego przez Huawei w 2020 roku projektu jest Startup Academy, partnerem Krajowa Izba Klastrów Energii, a patronem honorowym Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Tematem przewodnim pierwszej edycji programu były technologie wspierające przeciwdziałanie wykluczeniom – społecznemu, edukacyjnemu lub cyfrowemu. Konkurs zaowocował odkryciem szeregu wynalazków przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. W drugiej edycji, poza zmianą zadania konkursowego na takie, które będzie stawiać czoła kryzysowi klimatycznemu, zwiększono także ze 185 tys. do 210 tys. zł pulę nagród – gala ich wręczenia po raz pierwszy mogła odbyć się w formie stacjonarnej.
Do konkursu zgłoszono 226 projektów. Wśród nich dominowały te związane z rozwojem odnawialnych źródeł energii (12 proc.), wsparciem dla gospodarki obiegu zamkniętego (12 proc.) i technologii pomagających ograniczyć marnowanie żywności (8 proc.). Nie zabrakło również innowacji z zakresu zielonego rozwoju w takich dziedzinach, jak przemysł 4.0, smart city, internet rzeczy (IoT) czy big data. Większość zgłoszeń spłynęła z województw mazowieckiego (28,3 proc.), dolnośląskiego (9,9 proc.) i lubuskiego (9,2 proc.). Ponadto ponad 44 proc. firm zgłaszających swoje projekty to start-upy, w których pracuje co najmniej tyle samo kobiet co mężczyzn – w 21,7 proc. firm dominują kobiety jako założycielki, członkinie zarządów czy trzon zespołów projektowych.
Kapituła konkursu składająca się ze znamienitych przedstawicieli świata nauki, biznesu i ekspertów sfery publicznej uhonorowała trzy spośród 10 zakwalifikowanych do finału projektów. Pierwsze miejsce i nagrodę główną 100 tys. zł otrzymał start-up DAC (DynamicAirCooling) z najbardziej ekologiczną i najskuteczniejszą na świecie technologią chłodzenia, stanowiącą zamiennik urządzeń na bazie freonu – głównej przyczyny globalnego ocieplenia. Drugie miejsce i 60 tys. zł zdobył start-up Plan Be Eco za kompleksowe narzędzie wspierające proces osiągnięcia neutralności klimatycznej firm oraz raportowania śladu węglowego. Na trzecim miejscu uplasowało się Hydrum z autorskim reaktorem chemicznym, który jest w stanie pracować bez kosztochłonnego uzdatniania wody jako surowca. System HydroHub ma utylizować słone wody kopalniane z udziałem napędowej energii odnawialnej OZE, umożliwiając produkcję zrównoważonego, taniego wodoru jako siły napędowej okrągłych łańcuchów przemysłowych.
Ale konkurs to nie tylko szansa na zdobycie dodatkowych pieniędzy na rozwój projektów – jest on również okazją dla młodych biznesów do otrzymania merytorycznych wskazówek eksperckich, nieodpłatnej promocji oraz zbudowania cennej sieci kontaktów w branży. O tym, że udział w nim przynosi start-upom korzyści, najlepiej świadczą zwycięzcy pierwszej edycji. I tak Wheelstair w swojej pracy połączył różne dziedziny nauki – robotykę, mechatronikę, mechanikę, elektronikę – w celu stworzenia przystawki do wózków inwalidzkich, umożliwiającej osobom z niepełnosprawnością ruchową pokonywanie barier architektonicznych, w tym najbardziej powszechnej – schodów, bez zewnętrznego wsparcia. Dzięki odkrytemu w ramach pierwszej edycji Huawei Startup Challenge rozwiązaniu osoby poruszające się na wózkach – nawet 570 tys. z nich – zyskają niemal pełną niezależność i będą mogły włączyć się w życie społeczne w większym niż dotychczas wymiarze.
KONTAKT
Alicja Tatarczuk
menedżerka ds. CSR w Huawei Polska
[email protected]
EFEKT
226 PROJEKTÓW ODPOWIADAJĄCYCH NA WYZWANIA KLIMATYCZNE zgłosiły start-upy do konkursu #Huawei-StartupChallenge2
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter