Wydanie: PRESS 05-06/2021
Konstruktywnie o problemach
Coraz więcej niemieckich redakcji stawia na dziennikarstwo rozwiązań, bo przyciąga ono czytelników i zachęca do płacenia za treści
Na jarmarku bożonarodzeniowym w Dreźnie przed paroma laty wielu handlujących skarżyło się na niskie obroty. Regionalny dziennik „Sächsische Zeitung” wysłał tam swoich dziennikarzy, którzy przy każdym straganie zapytali o zadowolenie ze sprzedaży. Potem te dane naniesiono na plan jarmarku. – Zobaczyliśmy, które obszary są mało popularne, i przeanalizowaliśmy dlaczego. W większości przypadków winny był układ straganów i niedogodne przejścia – mówi Oliver Reinhard, wiceszef działu felietonu gazety. Po publikacji raportu urząd miejski tak zmienił strukturę jarmarku, aby zadowolić możliwie wszystkich handlujących.
Z kolei wymyślona przez Raúla Krauthause’a, niepełnosprawnego aktywistę z Berlina, minirampa umożliwia osobom jeżdżącym na wózku dostanie się do sklepu czy punktu usługowego, do którego wiedzie jeden stopień. Idea powstała w 2014 roku, ale upowszechniona została przez projekt „100 ramp dla Kolonii” („100 Rampen für Köln”) i nagłośniona w 2018 roku przez lokalne media. Regionalna stacja telewizyjna WDR nakręciła wówczas minireportaż towarzyszący, w którym jeżdżąca na wózku aktywistka opowiadała o swoich problemach z poruszaniem się po mieście i o tym prostym rozwiązaniu, które choć trochę ułatwia jej życie. Od kilku lat w wielu miastach i miejscowościach w Niemczech, a nawet za granicą, powstają dzięki temu lokalne inicjatywy, które zbierają klocki Lego i budują z nich podjazdy dla wózkowiczów.
Nadawca regionalnej telewizji i radia z Berlina i Brandenburgii – rbb – na swojej stronie internetowej od ponad roku pod hashtagiem #wiegehtesuns? zbiera wypowiedzi mieszkańców obu landów na temat życia w czasie pandemii. Rozmówcy opowiadają o trudnościach, o swoich sposobach na izolację, o utracie pracy, o zamkniętych biznesach, dzieląc się swoimi przemyśleniami, przeżyciami, doświadczeniem i pomysłami rozwiązań. Powstaje w ten sposób nie tylko kronika codziennego życia z koronawirusem, ale i lista możliwych rozwiązań do stosowania w różnych sytuacjach życiowych.
Katarzyna Domagała-Pereira, Niemcy
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter