Wydanie: PRESS 11-12/2017
Ranking agencji public relations
Dla wielu klientów tradycyjny PR to za mało, więc agencje poszerzają kompetencje. Niektóre dzięki temu zwiększają przychody
Dynamika rozwoju branży public relations w Polsce maleje – widać to po przychodach firm PR, słychać w rozmowach z szefami agencji. Branża szuka nie tylko nowych klientów, ale też nowych źródeł zarobkowania. Do działań komunikacyjnych w sieci czy usług doradczych dochodzą kolejne dziedziny, jak np. produkcja treści wideo czy treści dla różnych rodzajów mediów. Prezesi agencji tłumaczą: – Zmieniają się media, zmienia się odbiorca, więc i my musimy się zmieniać, żeby nie wypaść za burtę.
12. edycja rankingu agencji public relations według przychodów ogółem dotyczy 2016 roku. Zgłosiły się do niej 22 agencje i trzy grupy. Ranking przygotowaliśmy na podstawie ankiet nadesłanych przez agencje. Dane dotyczące przychodów i zysków zostały zweryfikowane ze sprawozdaniami finansowymi złożonymi przez zarządy firm do Krajowego Rejestru Sądowego lub z dokumentami, na podstawie których firmy rozliczały się z urzędami skarbowymi.
W tym roku osiem agencji, które były w rankingu ubiegłorocznym, odmówiło podania nam swoich wyników finansowych i nie wypełniło ankiety. Są to: Rc2 Raczkiewicz Chenczke Consultants, Profile, Linkleaders, Alert Media Communications, Health Think, Public Dialog, Smart Media, Charyzma. Doradcy Komunikacji Biznesowej. Ta decyzja firm jest zapewne jednym z symptomów trudniejszej sytuacji na rynku – jak wynika ze sprawozdań finansowych w KRS, agencja Profile miała w 2016 roku spadek przychodów o 38,34 proc. – do 3,9 mln zł, agencja Alert Media Communications o 16,94 proc. – do 2,7 mln zł, a agencja Smart Media o 45,6 proc. – do 0,8 mln zł.
Joanna Sędek
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter