Wydanie: PRESS 02/2004
Algorytm Kuffla
Przy rozdziale abonamentu dla regionalnych spółek Polskiego Radia SA wciąż nikt nie bierze pod uwagę ich słuchalności.
„(…) Przy coraz mniejszych przychodach z abonamentu w dalszym ciągu widoczna jest destabilizacja w finansowaniu spółek radia publicznego, w szczególności spółek regionalnych” – czytamy w analizie stanu finansowego rozgłośni regionalnych w latach 2000–2002. Dalej jest mowa o spadku przychodów z reklam, konieczności zmniejszenia zatrudnienia i racjonalizacji kosztów. Z naszych rozmów z szefami regionalnych spółek Polskiego Radia SA wynika, że dostrzegają potrzebę cięcia kosztów. Chyba jednak na tym poprzestają.
W latach 2000–2002 17 spółek regionalnych otrzymało z abonamentu prawie 473 mln zł. W 2002 roku – 162 mln zł i 10,5 mln zł z wpływów pozaabonamentowych. W sumie daje to budżet (tylko z pieniędzy otrzymywanych od KRRiT) ponad 170 mln zł, średnio 10,1 mln zł na stację. Dla porównania: utrzymanie lokalnego radia komercyjnego w dużej aglomeracji kosztuje ok. 3,5 mln zł rocznie.
Przy podziale abonamentu bierze się pod uwagę wiele parametrów – nie uwzględnia się jednak jednego, dość istotnego: pozycji rozgłośni na danym rynku lokalnym. Na przykład publiczne Polskie Radio Opole, które ma największą słuchalność wśród wszystkich regionalnych stacji Polskiego Radia (21,2 proc. w woj. opolskim, SMG/KRC IX–XI 2002), wcale nie dostaje najwięcej, bo 8,5 mln zł (2002, z wpływów abonamentowych). Z kolei Radio Olsztyn SA (5,5 proc. W woj. warmińsko-mazurskim, okres badany jw.) dostało 9,1 mln zł.
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter