Wydanie: PRESS 10/2012
Ranking blogów o książkach
Top 15 blogów, które nie nudzą o literaturze
Porywając się na ocenę blogów poświęconych książkom, już na początku stanęliśmy przed dylematem: które oceniać? Bo z jednej strony Polacy nie czytają książek, z drugiej – w sieci roi się od blogów im poświęconych. Poprosiliśmy więc jurorów, by w pierwszym etapie wskazali, ich zdaniem, te najciekawsze, które poleciliby innym. Przy czym postawiliśmy warunek: muszą to być blogi pisane przez osoby prywatne, a nie firmowe, prowadzone przez wydawców, hurtownie, księgarnie itp. Takie, na których ludzie opisują przeczytane książki, polecają, oceniają, komentują itp. Blogi o charakterze osobistym, reprezentujące fascynację autora literaturą – nie serwisy informujące, co się wydaje i gdzie, komentujące wydarzenia kulturalne, zamieszczające przedruki, eseje, felietony. Blogi dotyczące książek, a nie również filmu, sztuki, muzyki itd.
Przy takich założeniach z blisko 50 propozycji blogów wytypowaliśmy do drugiego etapu 30. Jurorzy oceniali je pod kątem sześciu kryteriów, w każdym przyznając od 1 do 5 punktów (maksymalnie blog mógł zdobyć 270 punktów). Trzy pierwsze kryteria dotyczyły jakości merytorycznej tego, co autor publikuje na swoim blogu, trzy kolejne odnosiły się do funkcji bloga. Ponieważ w tego typu komunikacji ważne jest nie tylko, o czym i jak się pisze, lecz także czy potrafi się wykorzystywać narzędzie, którym jest blog internetowy. Oczekiwaliśmy czegoś więcej niż tylko zbioru recenzji i myśli o książkach.
Prezentujemy Top 15 blogów, które zdobyły najwięcej punktów. W komentarzach jurorów czuć pewien niedosyt, że jeśli chodzi o umiejętność ciekawego pisania o książkach, ilość nie przechodzi w jakość. Najlepiej wypadły te blogi, których autorzy wiedzą, o czym i jak chcą pisać. Niezależnie, czy jest to dziennikarz, czy dziecko – chce się czytać, jeśli stoi za tym nie tylko pasja, ale też wykorzystanie możliwości Internetu (zdjęcia, grafika). W sieci każdy wielbiciel książek ma równe szanse.
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter