Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 07/2011

Prasa pod wpływem

- Alkohol szuka dróg do promowania się w mediach. Pomagają mu w tym wydawcy. Nielegalnie

W  osławionej Puszczy Białowieskiej ukrywają się żubry i …sekret Białej, czystej jak łza polskiej wódki” – napisał w marcu br. tygodnik „Przekrój”. Tekst o wyjątkowych walorach Żubrówki, która „słynie z unikalnego smaku, słomkowej barwy i aromatu świeżo skoszonej trawy” i „jest naszym skarbem narodowym”, zajął całą stronę. Artykuł ilustrowały zdjęcia żubrów na tle ośnieżonej puszczy, wchodzącej wówczas na rynek Żubrówki Białej i linii produkcyjnej tego trunku. 

Publikacja wpadła w ręce Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, która złożyła doniesienie do Prokuratury Warszawa Śródmieście na ówczesną redaktor naczelną „Przekroju” Katarzynę Janowską. Zdaniem PARPA publikacja złamała Ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. – Uznaliśmy, że opublikowany w „Przekroju” tekst jest reklamą. Jego celem nie było informowanie, lecz popularyzacja Żubrówki i jej znaku towarowego. To niepokojące, że tygodnik o dużej renomie i popularności dopuścił się tak drastycznego złamania prawa – mówi Kama Dąbrowska, kierownik działu prawnego PARPA. Katarzynie Janowskiej za publikację materiału grozi grzywna 10– 500 tys. zł.

 

Zakazane pieniądze

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości zabrania reklamowania w mediach alkoholu z wyjątkiem piwa (reklama tego napoju wymaga jednak spełnienia wielu warunków). Nie wolno reklamować ani promować produktów i usług, których „nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego”. Ustawa nie zezwala także na reklamę ani promocję przedsiębiorców oraz innych podmiotów, które „w swoim wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem”.

  Więcej w lipcowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.