Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 07/2010

Hojny klient publiczny

Kryzys wymusił na agencjach PR zwrot w stronę sektora publicznego. Niektóre nieźle podreperowały budżet

W ciągu trzech lat agencja public relations Partner of Promotion ma przekonać mieszkańców USA, Korei Południowej i Wietnamu do polskiej wołowiny i wieprzowiny. Na kampanię promocyjno-informacyjną „Tradycja, jakość i europejski smak” będzie miała ok. 12 mln zł (3,5 mln euro) – budżet ten wygrała w marcu br. w przetargu zorganizowanym przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego. Pieniądze pochodzą z grantu, który na promocję żywności przeznaczyła Unia Europejska. Agencja Partner of Promotion startowała również (w duecie z Zenith-Optimedia Group) w przetargu Polskiej Organizacji Turystycznej na promocję tzw. polskiej ściany wschodniej – tu walczono o budżet w wysokości 21 mln zł. Wygrał jednak dom mediowy Pan Media Western.

– Na szczęście już w 2008 roku instytucje publiczne zaczęły ogłaszać więcej przetargów na działania promocyjne i z wyższymi budżetami niż wcześniej – mówi Paweł Trochimiuk, prezes Partner of Promotion. Na szczęście – bo we wrześniu 2008 roku zaczął się kryzys finansowy, który w różnym stopniu, ale odbił się na kondycji polskich agencji PR. Ze wstępnych analiz Związku Firm Public Relations wynika, że przychody członkowskich agencji w 2009 roku mogły spaść w porównaniu z poprzednim o blisko 20 proc. – a w przypadku niektórych agencji nawet więcej. PR-owcy zaczęli więc szukać nowych możliwości zarobkowania. Tu w sukurs przyszły instytucje publiczne: od ministerstw i agencji rządowych po samorządy. Bogdan Biniszewski, prezes agencji ComPress, przyznaje, że chociaż udział budżetów publicznych w przychodach jego agencji nie przekracza 10 proc., to rzeczywiście w ub.r. większą uwagę zwrócił na klientów publicznych. ComPress wygrała m.in. przetarg Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na opracowanie strategii komunikacyjnej i public relations do kampanii promującej postawy proinnowacyjne (budżet: 395 tys. zł).

Krzysztof Nowak, prezes agencji Profile, zauważa, że w ostatnich latach płynie do Polski dużo pieniędzy unijnych, których rozdysponowywanie wymaga podjęcia przez beneficjentów działań komunikacyjnych. I agencje PR widzą, że można na tym zarobić. – Jeszcze kilka lat temu w przetargach publicznych startowały najwyżej dwie, trzy agencje PR. Teraz zajmuje się tym rynkiem co najmniej kilkanaście firm – mówi Nowak.

Joanna Sędek

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.