Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 07/2010

Sklepik wydawcy

Popularność tzw. ofert czytelniczych w brytyjskich gazetach spowodowała, że „The Daily Telegraph” stał się drugim co do wielkości dostawcą drewnianych wieszaków w Wielkiej Brytanii

Duże zdjęcie kolorowej rajskiej wyspy, opis pięknej plaży i ekskluzywnego hotelu – tekst przekonuje, że to najlepsza oferta na rynku. Obok zdjęcie wygodnych, ocieplanych męskich spodni na weekendowe wypady w supercenie 24,99 funtów. Dwie strony dalej na dużej fotografii prężą się kapusta, kalafior i brokuły, przekonując do atrakcyjnego zakupu sadzonek warzyw. Te oferty nie pochodzą bynajmniej z katalogu firmy wysyłkowej, tylko ze strony jednego z kwietniowych wydań prestiżowego brytyjskiego dziennika „The Guardian”. Znalazły się pomiędzy artykułami o polityce, rosnącym bezrobociu i wywiadami.

Niby reklamy, jednak nie reklamy. To tzw. reader offers, czyli specjalne oferty dla czytelników od wydawcy gazety. Są już w niemal wszystkich brytyjskich dziennikach. Od poniedziałku do piątku jest ich od 10 do 20 w numerze. W wydaniach weekendowych, szczególnie niedzielnych, takich ofert bywa nawet 30–50. Podobne rozmiarowo do reklam, wyposażone w kupon konieczny do zamówienia boksy, wyróżniają się opisem towaru i zazwyczaj mocno wyeksponowanym nagłówkiem informującym, że to specjalna oferta „tylko dla czytelników”. Co kilka tygodni, zwłaszcza w okresie popularnych świąt (Bożego Narodzenia, Dnia Matki, walentynek) gazety wydają osobne wkładki z najlepszymi reader offers. Te oferty stały się ratunkiem dla brytyjskich dzienników, którym wraz ze spadkiem sprzedaży maleją też wpływy reklamowe. Szukając alternatywnych źródeł dochodu, brytyjscy wydawcy przekształcają się więc w sprzedawców różnego asortymentu – właśnie poprzez reader offers w wydaniach drukowanych lub handel elektroniczny prowadzony na stronach internetowych. – Początkowo oferty dla czytelników i handel elektroniczny były tylko eksperymentem wśród wydawców, ale teraz to już powszechna praktyka na brytyjskim rynku prasowym – mówi Paul Bradshaw, wykładowca w School of Media na Birmingham City University.

Katarzyna Kopacz

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.