Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Apel wydawców o implementację dyrektywy anty-SLAPP  |  Trump w końcówce kampanii groził redakcjom  |  Część gospodarstw nadal nie wymieniło odbiorników  |  Rankomat.pl startuje z przetargiem  |  Wyniki programu "Twoja twarz brzmi znajomo"  |  Zmniejsza się przewaga TVP Seriale  |  Przejście z TVP do Endemol Shine Polska  |  Sprzedaż dzienników ogólnopolskich  |  Zespół Prime Video w Polsce  |  Radio Rock FM Leszka Kozioła może ruszyć  |  TVP 3 Warszawa z programem Katarzyny Bosackiej  |  Szefowa serwisu Infor.pl  |  Onet tworzy cykl podcastów  |  Content "Wyborczej" i Gazety.pl posłuży w budowie modelu językowego na potrzeby AI  |  Social media napędzają sprzedaż  |  Firma U Jędrusia prowadzi przetarg  |  Małopolska poszukuje agencji  |  PKO Bank Polski potwierdził wybór  |  "Financial Times" mianuje naczelnego  |  Pracownicy techniczni "The New York Times" kończą strajk – bez porozumienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 55 newsów ze świata mediów i reklamy  | Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 07/2010

Ciąg dalszy nie nastąpi

Dziennikarze do tematu zapalają się łatwo. Gdy trzeba go pilnować, zwykle zapał gaśnie. Zwłaszcza że redaktorzy go nie podsycają

Dziennikarze dzwonią do mnie na Wszystkich Świętych. Albo 28 stycznia, w rocznicę katastrofy – mówi Jarosław Pęgal, jeden z ciężko rannych podczas wystawy gołębi pocztowych w 2006 roku. W hali MTK w Katowicach zginęło 65 osób. Pęgal, wtedy przygnieciony przez filar konstrukcji, do dziś walczy o finansowe zadośćuczynienie od skarbu państwa. W podobnej sytuacji jest ponad 200 poszkodowanych oraz krewnych ofiar. – Kiedy media się odezwą, zawsze im dziękuję. Bo może coś popchną do przodu – nie traci nadziei Pęgal.

Jest jednym z nielicznych, którzy cztery lata po tragedii nadal są gotowi rozmawiać z dziennikarzami. – Ludzie wolą zapomnieć, są rozgoryczeni. Uważają, że media bardziej interesują ich emocje niż pomoc w rozwiązaniu sprawy – tłumaczy Marcin Marszołek ze stowarzyszenia Wokanda w Katowicach, które reprezentuje ponad 40 ofiar.

Akcja ratownicza przez wiele dni nie schodziła z nagłówków i anten. Pod teren targowy zjeżdżali krewni ofiar, by godzinami czekać na mrozie na jakąś wieść o losie bliskich. W szczytowym momencie rumowisko przeszukiwało aż 1,3 tys. strażaków i ratowników. Tragedię oczekujących i pracujących śledziły na miejscu dziesiątki dziennikarzy, którym dowodzący akcją nadbrygadier Janusz Skulich mówił: „Widziałem doświadczonych ratowników, którzy płakali. To pokazuje, z jakim dramatem mamy do czynienia. Wpływa na to także charakter obrażeń odniesionych przez ofiary – to są sceny, których nie można pokazywać w telewizji”.

Zawalenie się hali MTK było największą katastrofą budowlaną w dziejach III RP, ale po zakończeniu akcji ratunkowej medialny zgiełk stopniowo przycichł. Dziś dziennikarze wracają do tematu tylko w okolicznościowych wzmiankach. Tymczasem ludzie tacy jak Jarosław Pęgal nadal zmagają się z konsekwencjami katastrofy. 

Pęgal mógłby zostać bohaterem przejmującego reportażu. Jest młody, ma małe dziecko, ale nie może znaleźć pracy, choć fach w ręku ma – jest cukiernikiem. Lekarze nie są w stanie zagwarantować, że przy obciążeniu nie dozna nowej kontuzji. Zasiłek dla bezrobotnych się skończył, została opieka społeczna. – Ludzie na ulicy śmieją się ze mnie: „Taki młody i nie może utrzymać rodziny” – ubolewa.

Dziennikarz dużej gazety, która szeroko opisywała tragedię w MTK: – Wyobraźmy sobie, że ktoś przychodzi na kolegium z historią takiego człowieka. A tu naczelny pyta: „Dlaczego akurat ten facet? Przecież podobnych historii nie brakuje. W dodatku z badań wynika, że ludzie nie chcą czytać w kółko o smutnych sprawach. Nie interesują ich problemy hodowcy gołębi ze Śląska”.

Konrad Godlewski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.