Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 07/2010

Ciąg dalszy nie nastąpi

Dziennikarze do tematu zapalają się łatwo. Gdy trzeba go pilnować, zwykle zapał gaśnie. Zwłaszcza że redaktorzy go nie podsycają

Dziennikarze dzwonią do mnie na Wszystkich Świętych. Albo 28 stycznia, w rocznicę katastrofy – mówi Jarosław Pęgal, jeden z ciężko rannych podczas wystawy gołębi pocztowych w 2006 roku. W hali MTK w Katowicach zginęło 65 osób. Pęgal, wtedy przygnieciony przez filar konstrukcji, do dziś walczy o finansowe zadośćuczynienie od skarbu państwa. W podobnej sytuacji jest ponad 200 poszkodowanych oraz krewnych ofiar. – Kiedy media się odezwą, zawsze im dziękuję. Bo może coś popchną do przodu – nie traci nadziei Pęgal.

Jest jednym z nielicznych, którzy cztery lata po tragedii nadal są gotowi rozmawiać z dziennikarzami. – Ludzie wolą zapomnieć, są rozgoryczeni. Uważają, że media bardziej interesują ich emocje niż pomoc w rozwiązaniu sprawy – tłumaczy Marcin Marszołek ze stowarzyszenia Wokanda w Katowicach, które reprezentuje ponad 40 ofiar.

Akcja ratownicza przez wiele dni nie schodziła z nagłówków i anten. Pod teren targowy zjeżdżali krewni ofiar, by godzinami czekać na mrozie na jakąś wieść o losie bliskich. W szczytowym momencie rumowisko przeszukiwało aż 1,3 tys. strażaków i ratowników. Tragedię oczekujących i pracujących śledziły na miejscu dziesiątki dziennikarzy, którym dowodzący akcją nadbrygadier Janusz Skulich mówił: „Widziałem doświadczonych ratowników, którzy płakali. To pokazuje, z jakim dramatem mamy do czynienia. Wpływa na to także charakter obrażeń odniesionych przez ofiary – to są sceny, których nie można pokazywać w telewizji”.

Zawalenie się hali MTK było największą katastrofą budowlaną w dziejach III RP, ale po zakończeniu akcji ratunkowej medialny zgiełk stopniowo przycichł. Dziś dziennikarze wracają do tematu tylko w okolicznościowych wzmiankach. Tymczasem ludzie tacy jak Jarosław Pęgal nadal zmagają się z konsekwencjami katastrofy. 

Pęgal mógłby zostać bohaterem przejmującego reportażu. Jest młody, ma małe dziecko, ale nie może znaleźć pracy, choć fach w ręku ma – jest cukiernikiem. Lekarze nie są w stanie zagwarantować, że przy obciążeniu nie dozna nowej kontuzji. Zasiłek dla bezrobotnych się skończył, została opieka społeczna. – Ludzie na ulicy śmieją się ze mnie: „Taki młody i nie może utrzymać rodziny” – ubolewa.

Dziennikarz dużej gazety, która szeroko opisywała tragedię w MTK: – Wyobraźmy sobie, że ktoś przychodzi na kolegium z historią takiego człowieka. A tu naczelny pyta: „Dlaczego akurat ten facet? Przecież podobnych historii nie brakuje. W dodatku z badań wynika, że ludzie nie chcą czytać w kółko o smutnych sprawach. Nie interesują ich problemy hodowcy gołębi ze Śląska”.

Konrad Godlewski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.