Wydanie: PRESS 03/2004
Inżynier gazet
Właściciel „Życia Warszawy” Michał Sołowow ceni redaktorów naczelnych, którzy myślą o gazecie głównie jako o biznesie.
Michał Sołowow pozwolił, aby jego interesowi wydawniczemu w Kielcach przyjrzeli się biegli od rachunków z Orkla Press Polska. To oznacza, że jest gotowy sprzedać „Echo Dnia” i „Słowo Ludu”, gazety, które przynoszą mu godziwe zyski. Czy sprzeda także „Życie Warszawy”, do którego wciąż dokłada? Raczej nie w najbliższej przyszłości. – Sołowow rozstaje się z firmą dopiero wówczas, gdy się przekona, ile naprawdę można z niej rocznie wycisnąć. Za to go cenimy – mówi jeden z analityków giełdowych. W przypadku „Życia Warszawy” jeszcze się o tym nie przekonał.
Michał Sołowow jest największym, obok Polskapresse i Orkli, graczem na rynku dzienników regionalnych. To on jako pierwszy wprowadził na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie spółkę medialną. Stworzył konsorcjum, które chciało kupić pakiet akcji kontrolnych prywatyzowanego Ruch SA. Przez dwa lata należał do niego tygodnik „Przekrój”, który w 2001 roku sprzedał Edipresse Polska. Jednak jego interesy rzadko oceniane są właśnie przez pryzmat biznesu medialnego. – Jestem wydawcą, ale i nie jestem. Nie chcę, aby do mnie ktoś dzwonił z prośbą o załatwienie czegoś przez gazetę – w ten sposób Michał Sołowow uzasadnił, dlaczego nie zgadza się na rozmowę o swoich interesach wydawniczych.
Ten inżynier mechanik, absolwent Politechniki Świętokrzyskiej, ma w samych akcjach notowanych na giełdzie ponad 700 mln zł. Jest największym akcjonariuszem Cersanitu, lidera na krajowym rynku ceramiki łazienkowej. Kontroluje też dewelopera Echo Investment. Tylko w ubiegłym roku, realizując część zysków giełdowych poprzez sprzedaż niewielkich pakietów akcji wymienionych spółek, zarobił ok. 82 mln zł. Dla porównania: sprzedaż praw do dwóch kieleckich dzienników może mu w najlepszym wypadku przynieść zaledwie połowę tej sumy.
Grzegorz Kopacz
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter