Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Polsat reaktywuje kultowy program  |  Szef rady nadzorczej Grupy Kino Polska  |  Orange Polska kupił lokalnych operatorów  |  Udziały nadawcy Super FM  |  Oglądalność teleturnieju "Va Banque" w TVP 2  |  Pora emisji "Tańca z gwiazdami" w Polsacie  |  Powstanie serial na podstawie książki Katarzyny Bondy  |  Tytuły poradniczo-rozrywkowe nadal z dwucyfrowymi spadkami  |  Do Polsat News powróci cykl reportersko-śledczy  |  Nowy serial Netflixa z Martą Żmudą Trzebiatowską  |  Ruszył lokalny newsletter  |  Velvet zmienia brief w trakcie przetargu  |  Firma Prymat szuka agencji  |  PKO Bank Polski pyta o narzędzia  |  USP Zdrowie  |  Netflix zawarł umowę z FIFA na transmisje kobiecych mundiali w piłce nożnej  |  OpenAI we Włoszech ma zapłacić 15 mln euro za wykorzystywanie danych użytkowników  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 36 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 01-02/2018

Nie umierajcie przed śmiercią

Rozmowa z Galiną Timczenko, założycielką portalu Meduza, rozmawia Mariusz Kowalczyk

Powinienem się już do Pani zwracać per „zagraniczna agentko”?

Mam nadzieję, że żadną zagraniczną agentką nie będę.

Galina Timczenko: Nowy właściciel kiedyś mnie zapytał: „Pani Galu, nie będzie miała pani nic przeciwko, żebym dzwonił do redakcji ze swoimi propozycjami?”.

Odpowiedziałam: „Gdy tylko się dowiem, że jakiś dziennikarz lub redaktor skorzystał z pana propozycji, natychmiast go zwolnię

Kieruje Pani serwisem informacyjnym dla Rosjan Meduza, który jest zarejestrowany, wydawany i zarabia pieniądze za granicą. To nie wystarczy, by na podstawie uchwalanego właśnie w Rosji prawa uznać go za zagranicznego agenta?

Mamy siedzibę na Łotwie, jesteśmy zarejestrowani w tym kraju, więc nie mamy obowiązku wypełniać zarządzeń ministerstwa innego kraju.

Rosyjskie władze wymyśliły to prawo nie po to, żeby wszystkie media mające coś wspólnego z zagranicą od razu zaliczać do zagranicznych agentów. Ono ma pomóc w tym, by, jeśli ktoś zechce uznać nas za zagranicznych agentów i nam zaszkodzić, mógł tę zachciankę zrealizować. Formalnie podpadamy pod to prawo, lecz zapisane w nim kryteria są tak ogólne, że podlega mu też 90 procent wszystkich mediów działających na terenie Rosji, bo większość z nich dostaje pieniądze za reklamę od zagranicznych firm. Przepisy o zagranicznych agentach obejmują nawet rosyjskie media państwowe.

Telewizję RT, czyli dawniej Russia Today, też?

Oczywiście. W Russia Today reklamy za granicą wykupują przecież zagraniczne firmy. Większość rosyjskich mediów działa w internecie i ma na swoich witrynach reklamy firm zagranicznych. To typowe w Rosji: gdy uchwalają jakieś prawo, ono ma wisieć nad twoją głową jak topór. Chodzi o to, żeby był guzik, który w razie potrzeby będzie można nacisnąć. Zastanawiające jest tylko, że prawo o zagranicznych agentach Duma uchwalała w rekordowym tempie: w jeden dzień i jednomyślnie.

Mariusz Kowalczyk

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.