Wydanie: PRESS 01-02/2018
Kłopoty w raju
Dziennikarze śledczy pracujący nad Paradise Papers przez rok nie mogli powiedzieć nawet najbliższym, nad czym pracują
Bastian Obermayer, dziennikarz śledczy „Süddeutsche Zeitung”, wcale nie liczył się z tym, że pół roku po publikacji Panama Papers gazeta otrzyma kolejny wyciek. A w październiku 2016 roku tajemniczy informator dostarczył „SZ” dokumenty z archiwum kancelarii Appleby, która ma swoją główną siedzibę na Bermudach, a lokalne biura na kilku egzotycznych wyspach. Część dokumentów pochodziła z archiwum pośrednika korporacyjnego Asiaciti Trust z Singapuru oraz z rejestrów handlowych 19 rajów podatkowych. Monachijski dziennik nie zdradza, kim jest informator, ani sposobu, w jaki dostarczył on gazecie miliony dokumentów. No i czy ma to jakiś związek z wcześniejszym wyciekiem.
To największy do tej pory skradziony pakiet danych, który trafił do mediów. Dla porównania: afera Panama Papers, która wybuchła w kwietniu 2016 roku, obejmowała 11,5 mln dokumentów. Dziennikarskie śledztwo ujawniło wtedy, jak panamska kancelaria Mossack Fonseca pomaga swoim klientom (wśród nich wielu znanym osobistościom) uchylać się od płacenia podatków, prać pieniądze, omijać sankcje. Pracowało nad tym 400 dziennikarzy z 78 krajów, a śledztwo otrzymało Nagrodę Pulitzera.
W przypadku Paradise Papers dziennikarze mieli blisko 2 mln dokumentów więcej, a całość zajmowała 1,4 TB. Tym razem w dokumentach widniały nie tylko nazwiska polityków, celebrytów, sportowców i multimilionerów, ale i międzynarodowych koncernów, takich jak Nike, Apple, Facebook, Siemens, McDonald’s czy Yahoo, korzystających z usług Appleby. Media ujawniły, jak możni (w tym czołowi politycy USA) potajemnie inwestują dochody w rajach podatkowych. – Skomplikowane struktury firm i sieć nietransparentnych powiązań utrudniały research. By zrozumieć zawiłe konstrukcje, sporo czasu poświęciliśmy na przeczesywanie rejestrów handlowych – opowiada Bastian Obermayer.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter