Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" na Państwa skrzynki wracamy już w poniedziałek  |  Nie zamówiłeś jeszcze newslettera z materiałami, o których potem mówią inni? Kliknij tutaj  |  Zapraszamy również na naszego Facebooka i platformę X – podyskutujmy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 09-10/2017

Jak bratanki media traciły

Viktorowi Orbánowi przejęcie rynku medialnego zajęło ponad pięć lat. I miał na to przemyślaną strategię

„George Soros, najbardziej wpływowy miliarder na świecie, popiera przyjmowanie uchodźców i chce zlikwidować granice” – mówi lektor.

W tle pojawia się najpierw zdjęcie Sorosa z groźną miną, chwilę później migawki z zamieszek z udziałem śniadych mężczyzn. „Jego polityka zrujnowałaby Węgry” – kontynuuje lektor. Po czym na ekranie pojawia się już szeroko uśmiechnięty Soros, a lektor przestrzega: „Nie pozwól, by Soros śmiał się jako ostatni”.

Trwający 30 sekund spot, który Węgrzy zobaczyli w telewizji na początku lipca, kończy informacja: „Przygotowane przez rząd Węgier”. Podobny spot puszczono w radiu, a wizerunek szczerzącego się Sorosa z hasłem „Nie pozwól, by Soros śmiał się jako ostatni” pojawił się w reklamach w dziennikach, serwisach internetowych, na billboardach i plakatach w całym kraju. Zselyke Csaky, senior researcher z organizacji Freedom House, naliczyła takich billboardów 37 przy samej drodze do lotniska. Na jednym z przystanków w Budapeszcie ktoś dopisał flamastrem na plakacie „śmierdzący Żyd”, na innym dorysowano gwiazdę Dawida.

„Węgierski podatnik sfinansował kampanię nienawiści przeciwko Sorosowi. (...) Promuje antysemityzm. Paskudne” – komentowała na Twitterze Lydia Gall z budapeszteńskiego biura Human Rights Watch.

Opozycyjne media na Węgrzech przypominały, że u Orwella w „1984” za całe zło tego świata też odpowiadał starszy pan żydowskiego pochodzenia, Emmanuel Goldstein. – Soros, tak jak Fethullah Güllen w Turcji, jest według zwolenników rządu źródłem całego zła – mówi Atilla Bátorfy, dziennikarz serwisu Atlatszo.hu. – Nowa kampania informacyjna kosztowała 5,7 miliarda forintów [ok. 80 mln zł – przyp. red.]. To najdroższa kampania w historii Węgier – dodaje.

Jakub Mejer

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.