Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 04/2017

Wchodź do zamkniętej grupy

Zdaniem ekspertów z USA digital fixers to przyszłość dziennikarstwa.

W jaki sposób dotrzeć do ludzi z małych rodzinnych firm, którzy trudnią się produkcją kijków do selfie? W dodatku czynią to półlegalnie, a wyłuskać ich trzeba spośród mieszkańców ośmiomilionowej aglomeracji? Przed takim problemem podczas podróży do Shenzen w Chinach stanęła An Xiao Mina, amerykańska artystka, pisarka i felietonistka zajmująca się sztuką nowych mediów. Zamiast jednak ruszyć w miasto, usiadła przed komputerem, by skontaktować się z miejscowym antropologiem Jue Renem. A ten wprowadził ją do zamkniętej grupy na portalu społecznościowym WeChat, gdzie na temat produkcji kijków dyskutowało... 500 osób.

Jesienią 2014 roku w Hongkongu wybuchła Rewolucja Parasolek. Mieszkańcy wylegli z domów, bo władze Chin, wbrew wcześniejszym ustaleniom, postanowiły narzucić im kandydatów w nadchodzących wyborach. Na ulicach wyrosły barykady, policja do rozproszenia demonstracji użyła gazu pieprzowego oraz łzawiącego, byli ranni i aresztowani, słowem: wydarzenia zaczęły toczyć się z prędkością lawiny. Na Hongkong zwróciły się oczy dziennikarzy z całego świata. Spora część z nich miała raczej mgliste pojęcie o zawiłościach tamtejszej polityki – i znów pomocny okazał się internet, a ściślej: przeciwnicy władzy obsadzający w sieci zamknięte grupy dyskusyjne. Dziennikarze, którym udało się do nich dostać, zyskali podgląd na wydarzenia rozgrywające się w tym samym czasie w różnych częściach miasta, dzięki czemu mogli pojąć, o co w tym wszystkim chodzi.

Obie historie opisane zostały przez „Columbia Journalism Review”, prestiżowy magazyn dla dziennikarzy w USA. Autorzy dowodzą, że oto w świecie mediów narodziło się nowe zjawisko. Wiąże się ono z digital fixers, czyli internetowymi przewodnikami i informatorami, którzy dla reporterów stają się dodatkowym okiem i uchem. Zdaniem ekspertów z USA digital fixers to przyszłość dziennikarstwa.

Łukasz Zalesiński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.