Wydanie: PRESS 04/2017
Wchodź do zamkniętej grupy
Zdaniem ekspertów z USA digital fixers to przyszłość dziennikarstwa.
W jaki sposób dotrzeć do ludzi z małych rodzinnych firm, którzy trudnią się produkcją kijków do selfie? W dodatku czynią to półlegalnie, a wyłuskać ich trzeba spośród mieszkańców ośmiomilionowej aglomeracji? Przed takim problemem podczas podróży do Shenzen w Chinach stanęła An Xiao Mina, amerykańska artystka, pisarka i felietonistka zajmująca się sztuką nowych mediów. Zamiast jednak ruszyć w miasto, usiadła przed komputerem, by skontaktować się z miejscowym antropologiem Jue Renem. A ten wprowadził ją do zamkniętej grupy na portalu społecznościowym WeChat, gdzie na temat produkcji kijków dyskutowało... 500 osób.
Jesienią 2014 roku w Hongkongu wybuchła Rewolucja Parasolek. Mieszkańcy wylegli z domów, bo władze Chin, wbrew wcześniejszym ustaleniom, postanowiły narzucić im kandydatów w nadchodzących wyborach. Na ulicach wyrosły barykady, policja do rozproszenia demonstracji użyła gazu pieprzowego oraz łzawiącego, byli ranni i aresztowani, słowem: wydarzenia zaczęły toczyć się z prędkością lawiny. Na Hongkong zwróciły się oczy dziennikarzy z całego świata. Spora część z nich miała raczej mgliste pojęcie o zawiłościach tamtejszej polityki – i znów pomocny okazał się internet, a ściślej: przeciwnicy władzy obsadzający w sieci zamknięte grupy dyskusyjne. Dziennikarze, którym udało się do nich dostać, zyskali podgląd na wydarzenia rozgrywające się w tym samym czasie w różnych częściach miasta, dzięki czemu mogli pojąć, o co w tym wszystkim chodzi.
Obie historie opisane zostały przez „Columbia Journalism Review”, prestiżowy magazyn dla dziennikarzy w USA. Autorzy dowodzą, że oto w świecie mediów narodziło się nowe zjawisko. Wiąże się ono z digital fixers, czyli internetowymi przewodnikami i informatorami, którzy dla reporterów stają się dodatkowym okiem i uchem. Zdaniem ekspertów z USA digital fixers to przyszłość dziennikarstwa.
Łukasz Zalesiński
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter