Wydanie: PRESS 09/2014
Niewidzialny tatuaż
Żeby telewizyjne spoty trafiały do odpowiedniego widza, francuska telewizja wprowadza watermarking – technologię obserwującą telewizyjne zachowania użytkowników smartfonów i tabletów.
Eksperymenty z watermarkingiem prowadzono najpierw w badaniach oglądalności francuskich telewizji – w 2008 roku instytut Médiamétrie zastosował watermarking w telemetrii. Nowa technologia polega na tym, że nadawca wprowadza do swoich programów cyfrowy znak, który – podobnie jak elektroniczne zabezpieczenia przed kradzieżą – pozwala śledzić, kiedy i gdzie program jest oglądany. W badaniach telemetrycznych działa to tak, że zainstalowane w mieszkaniu panelisty urządzenie identyfikuje ów niewidzialny tatuaż oglądanego programu i notuje miejsce oraz czas. Ten tatuaż to niesłyszalny dla człowieka sygnał dźwiękowy. Już w samych analizach oglądalności watermarking ma przewagę nad tradycyjną techniką fingerprinting działającą na zasadzie porównania sygnału oglądanego programu z bazą danych. Lecz jego główną zaletą jest to, że dzięki mobilnym aplikacjom można śledzić oglądalność programów również na ekranach smartfonów i tabletów, których mikrofony rejestrują niesłyszalny sygnał. Tak więc watermarking doskonale wpisuje się w magiczny ATAWAD – anytime, anywhere, any device, czyli zjawisko oglądania telewizji o każdej porze, w każdym miejscu i na każdym nośniku. Anytime – bo mierzona jest zarówno oglądalność na żywo, jak i w systemach replay czy catch-up. Anywhere – bo nie tylko w domu telewidza. Any device – bo dziś oprócz klasycznego telewizora program ogląda się na smartfonie i tablecie.
Mariusz Kowalczyk, Francja
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter