Wydanie: PRESS 04/2014
Młodzi i bez kompleksów
Liceum w Jarosławiu stworzyło kuźnię młodych talentów dziennikarskich, po które wyciągają ręce największe media
Za rodziców chrzestnych klasy dziennikarskiej w Jarosławiu uważają Marka Zająca, wicedyrektora w TVP Kultura, i Brygidę Grysiak z TVN 24. W 2005 roku Zając odebrał telefon od znajomego ks. Tadeusza Piwińskiego, katechety w I LO w Jarosławiu, czy mógłby przyjechać i poprowadzić warsztaty z uczniami. Przyjechała również Brygida Grysiak. Razem z Zającem zgodzili się napisać program dla klasy dziennikarskiej – powstała dwa lata później. Dziś Grysiak o uczniach tej klasy mówi tak, jakby to były jej dzieci.
Marek Zając, gdy usłyszał, że będę pisał o klasie, krzyknął: – Jak ja się cieszę!
Grysiak i Zając byli skrzynką kontaktową i umożliwiali dotarcie do innych dziennikarzy. Ale odpowiada za to polonistka i opiekunka klasy Danuta Matusz, znana z tego, że słowo „niemożliwe” dla niej nie istnieje. – Ona ma taki imperatyw działania, że nim zaraża. Kiedyś doprowadziła do tego, że przyjechałem specjalnie do Krakowa, żeby się z nimi spotkać. Tajfun energii – opowiada Jacek Żakowski z „Polityki”. Nie kryje fascynacji licealistami z Jarosławia: – Ci ludzie się wyróżniają. Reprezentują standard studencki w dobrym sensie. To fenomen.
Przez siedem lat warsztaty w I LO w niespełna 40-tysięcznym Jarosławiu prowadziło bezpłatnie kilkudziesięciu tuzów dziennikarstwa. Jarosław Gugała wbijał im do głowy, że w dziennikarstwie ważna jest determinacja. Jacek Żakowski, Szymon Hołownia, Martyna Wojciechowska, Anita Werner uczyli ich, jak zrobić dobry wywiad. Grzegorz Miecugow, Kamil Durczok, Beata Tadla, Andrzej Morozowski, Tomasz Sekielski, Justyna Pochanke, Krzysztof Ziemiec mówili o tym, co decyduje, że materiał ląduje w czołówkach serwisów informacyjnych. Radosław Kietliński w Bieszczadach uczył licealistów sztuki reportażu. Jarosław Kuźniar opowiadał, jak prowadzi poranek informacyjny.
Marcin Kobiałka
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter