Wydanie: PRESS 10/2011
Polonia Today
To paleotelewizja – tak o programie informacyjnym TVP Polonia mówią eksperci. Polonusom jednak się podoba, choć bardziej ze względów emocjonalnych niż merytorycznych.
Jeżeli przyśni się nam bałwan, to może on zwiastować niepowodzenie w biznesie” – oznajmia telewidzom Agata Konarska. I nie jest to kabaret, lecz – jak świadczy logo w rogu ekranu – program informacyjny „Polska 24” w TVP Polonia. Prowadząca kontynuuje wątek bałwana, powierzając widzów koledze, Maciejowi Kraszewskiemu, który w felietonie „Krasztest” prezentuje ulepionego ze śniegu Lodomira oraz serię dowcipów na jego temat (np. „bałwan prędzej czy później zaczyna lać wodę”). „Oby jak najmniej bałwanów” – kończy Kraszewski, chrupiąc marchewkowy nos. W wyemitowanym 14 grudnia ub.r. odcinku „Polski 24” oprócz bałwanów program wypełniły m.in. odczytana przez prezenterkę informacja o wypadku polskiego jachtu u wybrzeży Argentyny, zilustrowana zdjęciem jakiejś jednostki pływającej, i materiały o pierwszym czarnoskórym pośle w polskim Sejmie oraz opłatkowym spotkaniu Związku Polaków na Litwie. Po bałwanie, a przed prognozą pogody, gościem „Polski 24” był piosenkarz Wojciech Gąssowski.
– Sposób narracji przypomina programy lokalne: tam zaplecze i możliwości są skromne, więc opowiada się rozwlekle. Należałoby też popracować nad dramaturgią, nad prezenterkami, naturalnością czytania z promptera, językiem, a także obrazem, żeby nie był statyczny, lecz miał potencjał dziania się. Program jest bardzo nierówny, materiały miałkie zmieszane z interesującymi – ocenia program Jacek Dąbała, medioznawca z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
5 września br. „Polskę 24” zastąpiła „Polonia 24”. Miała być nową jakością, ale tak jak poprzedniczka przypomina gazetkę ścienną. – Poprzedni program informował o wydarzeniach w Polsce, zahaczając o Polonię. Nasz jest skierowany do widzów mieszkających za granicą – mówi Łukasz Kardas, dyrektor TVP Polonia.
– Nie za bardzo widzę różnicę – stwierdza jednak Jacek Dąbała.
Elżbieta Rutkowska
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter