Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 05/2010

Trzeba mieć odwagę

Dziś może już Pan to powiedzieć: główne grzechy polskiej reklamy to...
Faktem jest, że w ostatnich latach relacje między klientami i agencjami dramatycznie się zmieniły na niekorzyść. Pogorszył się komfort pracy agencji reklamowych, sposób rozpoczynania przez klientów współpracy z nami i później jej charakter. Tak jest jednak nie tylko w Polsce, ale na całym świecie.
Co konkretnie się zmieniło na niekorzyść?
Kiedyś byliśmy partnerami i doradcami klienta w budowaniu pozycji marki. Wspólnie opracowywaliśmy strategie komunikacji i pracowaliśmy nad pomysłami kreatywnymi. Byliśmy partnerem zarówno intelektualnym, jak i merytorycznym w kreowaniu komunikacji marketingowej. Nasza współpraca z klientami była długofalowa i na wyłączność. My nie podejmowaliśmy współpracy z konkurentami naszych klientów, a oni nie podejmowali współpracy z konkurencyjnymi dla nas agencjami.
Dzisiaj często bywa tak, że przychodzi do nas klient i po prostu komunikuje, że chce zlecić nam kampanię trwającą trzy miesiące i pyta, ile to będzie kosztowało. Zapanowała relacja usługa – cena. Zaczęło się to w Stanach Zjednoczonych i rozlało po całym świecie.
Agencje nie mogły jakoś temu zaradzić?
Nie sądzę. Są takie chwile w rozwoju przedsiębiorczości, że historii nie da się zawrócić. Jedynym grzechem po naszej stronie był brak wyobraźni i umiejętności przewidywania. Z trudem godziliśmy się z tym, że żelazna logika rozwoju biznesów naszych klientów zmieni nasze relacje. Za późno zaczęliśmy się zastanawiać, jak się w tej nowej sytuacji odnaleźć. Za dużo energii poświęciliśmy na to, by temu przeciwdziałać. Długotrwała współpraca z klientem jest dziś wyjątkiem i trzeba się z tym pogodzić.
Na Zachodzie bywa jednak inaczej. Tam klient pracuje z agencją średnio ponad 10 lat. Czy to nie polski problem, że klient wiąże się z firmą reklamową na jedną kampanię?
Nie należy ulegać złudzeniu, że jesteśmy inni niż reszta świata. Biorąc pod uwagę skalę rynku amerykańskiego, także tam długotrwała współpraca jest już wyjątkiem. Sytuacja McDonald’s, który od lat jest obsługiwany przez tę samą agencję, to tylko chwalebny wyjątek potwierdzający wręcz przeciwną regułę.

Więcej w majowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

 

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.