Wydanie: PRESS 05/2010

W lokalności siła

Czasami mam problem z upchaniem reklam i ogłoszeń. Muszę przesuwać je do następnego numeru, aby nie wskoczyć w wyższą, siedmioprocentową stawkę VAT od sprzedaży gazety – mówi Jerzy Kamiński, współwłaściciel spółki Ryza, która od 20 lat wydaje „Gazetę Powiatową – Wiadomości Oławskie”. Dziś jego tygodnik nie płaci podatku VAT od sprzedaży egzemplarzowej, musi jednak pilnować, by liczba reklam nie przekroczyła 34 proc. objętości gazety. Co tydzień czytelnik za 2,30 zł dostaje 48, a czasami 56 stron swojej gazety, plus 32-stronicowy program telewizyjny. Od kwietnia cała gazeta wychodzi w kolorze.
Monika Rabe-Prokopczyk, redaktor naczelna ukazującej się na terenie trzech powiatów w Lubuskiem „Gazety Regionalnej”, pytana o kryzys w mediach, sprawia wrażenie zdziwionej. Zapewnia, że jej tygodnika nie dotknął spadek ani przychodów reklamowych, ani sprzedaży egzemplarzowej. Przeciwnie, w obu tych segmentach „Gazeta Regionalna” zanotowała kilkuprocentowe wzrosty. Dominik Księski, właściciel tygodników „Pałuki” i „Ziemia Mogileńska”, a zarazem prezes Stowarzyszenia Prasy Lokalnej, utrzymuje wręcz, że ub.r. był najlepszy w 20-letniej historii prasy lokalnej, zwłaszcza w porównaniu z sytuacją dzienników ogólnopolskich i regionalnych. Nie narzeka też Piotr Piotrowicz, prezes Południowej Oficyny Wydawniczej, która wydaje pięć tygodników lokalnych w Wielkopolsce. – Pod względem sprzedaży egzemplarzowej to był rok wzrostów. Rekordowy, 17-procentowy wzrost osiągnęło „Życie Gostynia”. Zbliżoną dynamikę miały inne tygodniki – mówi Piotrowicz.
Wojciech Szramowski, prezes Wydawnictwa Pomorskiego z Tczewa, opowiada, że kiedy cztery lata temu przejmował „Gazetę Malborską”, jej sprzedaż wynosiła niespełna 900 egz., dziś sprzedaje blisko 2 tys. O 1,5 tys. egz. więcej sprzedaje się też „Tygodnika Siedleckiego”. Krzysztof Harasimiuk, redaktor naczelny tego tytułu, przyznaje, że to był jeden z największych wzrostów w ostatnich latach.

Więcej w majowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

 

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.