Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 05/2010

Microzmiany

Franciszek Rożek, dyrektor agencji fotograficznej East News, przerzuca strony magazynu poradnikowego. Na każdej wskazuje przynajmniej jedno, a częściej kilka zdjęć pochodzących z microstocku. Z kolei w tygodniku opinii pokazuje kolaż stworzony ze zdjęć agencyjnych i stockowych – na dowód, że dziś zdjęcia z microstocków trafiają już do wszystkich tytułów, podczas gdy wcześniej korzystały z nich najwyżej pisma poradnikowe i kobiece.
Microstocki, czyli działające w sieci agencje, do których swoje zdjęcie może dodać każdy, a następnie zarabiać na jego sprzedaży, wypierają nawet banki zdjęć, które gromadzą zdjęcia przygotowane przez profesjonalnych fotografów. – Obserwujemy odpływ klientów, w tym wydawnictw, do microstocków. W naszym przypadku około 25 procent klientów zdecydowało się na taki ruch – przyznaje Ewa Teleżyńska, właścicielka banku zdjęć Theta. Powodem są oczywiście oszczędności – bank zdjęć gromadzi fotografie od firm, które przygotowują je na kosztownych sesjach, do microstocku zaś zdjęcie może wrzucić nawet turysta spacerujący po górach i tam kosztuje ono dolara, kilkadziesiąt centów czy złotówkę.
– Największy odpływ klientów kupujących zdjęcia ilustracyjne zaobserwowaliśmy między wrześniem 2009 roku a styczniem tego roku – mówi Franciszek Rożek. – Najczęściej rezygnowano ze zdjęć packshotowych i tych ilustrujących emocje. Rzadziej klienci rezygnują ze zdjęć wymagających minimum umiejętności i stylizacji: o architekturze, biznesie, lifestylu. A najmniej rezygnacji dotyczy natomiast fotografii o tematyce medycznej czy naukowej – obserwuje dyrektor Rożek.
– Gazety częściej korzystają ze zdjęć z microstocków, lecz tylko na ich podstawie trudno zilustrować całą gazetę – uważa Maciej Kosycarz, właściciel Agencji Kosycarz Foto Press KFP. Na pewno? – Wydawcy mają mniej pieniędzy, więc dochodzi do sytuacji, gdy fotoedytor mówi, że chociaż w bazach zdjęć stockowych nie ma fotografii newsowych, to są ładne ilustracje, które można wykorzystać. Artykuły informacyjne są więc ilustrowane zdjęciami niemającymi z tematem wiele wspólnego, robionymi według schematu – opowiada Waldemar Kompała, szef Agencji Fotorzepa. I tak zdjęcia z microstocków trafiają coraz częściej nawet na okładki poważnych pism, np. polskiego „Newsweeka”, i eleganckich magazynów (np. zawieszonej ostatnio „Amelii”), a także na strony działów z wydarzeniami.

Więcej w majowym numerze "Press" - kup teraz e-wydanie

 

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.