Wydanie: PRESS 08/2003
Gry wojenne
Czy na rynek wejdą dwa nowe dzienniki,czy tylko jeden?
"Szykuje się więc wielka batalia! Jesteśmy do niej przygotowani. Wiemy, co zamierza nasz niemiecki konkurent Axel Springer Verlag i zamierzamy mu zgotować wiele przykrych niespodzianek. (...) Obrona pozycji na rynku prasy codziennej musi być celem numer 1 firmy i nas wszystkich. A atak jest najlepszą formą obrony" - taką odezwą, zamieszczoną w lipcu w wewnętrznej gazetce firmy, zarząd Agory SA zachęcał swoich pracowników do wsparcia przygotowywanego projektu nowego dziennika. Miałby być odpowiedzią na nową gazetę przygotowywaną przez Axel Springer Polska. O ile jednak rynek wydawniczy z niecierpliwością oczekuje nowego tytułu Axel Springer, o tyle w zapowiedzi Agory mało kto na początku sierpnia wierzył. Wydawcy stawiali sprawę jasno: Agorę stać na zrobienie drugiego dziennika, ale krążące o tym pogłoski wydają się na wyrost. - No, chyba że na tym polega gra Agory - mówi jeden z wydawców. Komentując wyniki spółki za pierwsze półrocze, wiceprezes Agory Zbigniew Bąk przyznał, że zarząd przygotował różne warianty obrony przed konkurencją ze strony Axel Springer - a ten o wydawaniu nowego dziennika "wydaje się być interesujący".
Język odezwy do pracowników wskazuje, że Agora albo idzie na wojnę, albo może raczej zamierza nastraszyć agresora.
Informacje o przygotowaniach dwóch ogólnopolskich dzienników elektryzują rynek. Od kilku lat w tym segmencie nie pojawił się nowy tytuł. Jako ostatni debiutował w 1998 roku katolicki "Nasz Dziennik". Natomiast w ubiegłym roku zwolniło się miejsce po "Życiu" oraz "Prawie i Gospodarce". Największe dzienniki ogólnopolskie o tematyce ogólnej - "Gazeta Wyborcza", "Super Express" i "Rzeczpospolita" - sprzedają dziś blisko 900 tys. egz. dziennie.
Anna Nalewajk
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter