Temat: ESG

Wydanie: ESG 2024

UNIQA Polska

PRZECIW CYBERPRZEMOCY

UNIQA POLSKA WZMACNIA SPOŁECZNOŚCI W WALCE Z HEJTEM

Wybuch pandemii w 2020 roku jeszcze mocniej zintegrował świat cyfrowy z rzeczywistym. Społeczna izolacja spowodowała gwałtowny wzrost mowy nienawiści w internecie, pogłębiając poczucie samotności i bezsilności, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. UNIQA Polska zidentyfikowała ryzyko rosnącej fali hejtu i odpowiedziała na nie konkretnymi działaniami, które rozwija z każdym kolejnym rokiem.

W 2020 roku firma zainicjowała kampanię „Masz moc na hejt”, a od 2022 roku prowadzi w szkołach podstawowych warsztaty z przeciwdziałania cyberprzemocy. W 2023 roku nawiązała także współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę, przekazując z każdej sprzedanej polisy ubezpieczenia szkolnego (NNW) złotówkę na prowadzony przez organizację telefon zaufania dla dzieci i młodzieży.

Zapoczątkowane w 2020 roku działania były odpowiedzią na nową sytuację młodych osób, których życie w coraz większym stopniu koncentrowało się na nauce zdalnej i relacjach cyfrowych. W ramach projektu „Masz moc na hejt” przeprowadziliśmy badania dotyczące hejtu, a także zorganizowaliśmy spotkania z rodzicami i nastolatkami, którym mowa nienawiści nie była obca. Z tych spotkań wynikało, że najtrudniejsze są dla nich bezsilność i samotność, poczucie, że muszą samotnie walczyć z dotykającym ich hejtem.

W odpowiedzi na zidentyfikowane zjawisko stworzyliśmy ofertę ubezpieczenia na wypadek hejtu w internecie, uwzględniającą wsparcie psychologa, prawnika i specjalisty IT, który może pomóc w skutecznym usunięciu szkodliwych treści w sieci. Następnie rozpoczęliśmy kampanię w telewizji, która koncentrowała się na zjawisku hejtu.

W 2022 roku, we współpracy z Instytutem Lema, rozpoczęliśmy warsztaty w szkołach podstawowych na temat cyberprzemocy. W dotychczasowych dwóch edycjach udział wzięło 70 szkół i ponad 13,4 tys. osób, w tym 9,3 tys. uczniów. Zainteresowanie programem znacząco przekroczyło nasze oczekiwania – do każdej edycji zgłaszało się ponad tysiąc szkół. To tylko utwierdziło nas w przekonaniu, że projekt jest potrzebny i musimy go rozwijać.

W 2023 roku powstała Fundacja UNIQA, która koncentruje się na edukacji w zakresie hejtu i aktywnie zaangażuje szkoły, rodziców i społeczności w walkę z cyberprzemocą. Inspiruje także każdego, kto chce zakończyć problem przemocy rówieśniczej w swoim otoczeniu. Powstaniu fundacji towarzyszyła premiera spotu społecznego, w którym UNIQA całą swoją uwagę skupia na zjawisku hejtu. Udział w nim wzięli znani i cenieni artyści młodszego pokolenia: Sara James, Igo oraz duet taneczny Loczniki.

UNIQA, będąca głównym fundatorem Fundacji UNIQA, równolegle rozpoczęła współpracę z Sekcją Koszykówki Legii Warszawa, by wspólnie stawić czoła zjawisku hejtu w ramach projektu „Wrzuć hejt do kosza”. Ubezpieczyciel został partnerem strategicznym projektów dziecięcych i młodzieżowych koszykarskiej Legii, w tym Warszawskich Mistrzostw Szkół Średnich. Edukujemy młodych zawodników, jak radzić sobie zarówno z hejtem, jak i innymi problemami, które mogą ich dotknąć na każdym etapie życia: z porażkami czy nieprzychylnymi komentarzami w mediach społecznościowych.

Obecnie Fundacja UNIQA przygotowuje się do kolejnej, trzeciej edycji warsztatów w szkołach, z nowym partnerem – Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa. W tegorocznej edycji projekt obejmie działania edukacyjne, w tym interaktywne warsztaty, webinary oraz materiały pomocnicze dla szkół.

Równolegle fundacja rozpoczęła współpracę z Uniwersytetem SWPS i firmą RESQL, jednocząc siły w projekcie „Przerwij krąg przemocy”. Celem wspólnej inicjatywy jest poruszenie tematu hejtu i przemocy rówieśniczej, uświadamiając społeczeństwu skalę problemu przemocy, z jaką boryka się młodzież. Objęte programem szkoły średnie otrzymają dostęp do programu edukacyjnego stworzonego przez ekspertów RESQL. Obejmuje on szkolenie dla kadry pedagogicznej, scenariusze lekcji oraz wdrożenie aplikacji umożliwiającej anonimowe zgłaszanie przypadków hejtu i uzyskanie wsparcia od nauczyciela interwenta.

EFEKT

PONAD 13,4 TYS. OSÓB, w tym 9,3 tys. uczniów, wzięło udział w dwóch edycjach warsztatów o cyberprzemocy zorganizowanych przez UNIQA Polska

Press

KONTAKT

Karolina Rosińska
prezeska Fundacji UNIQA
[email protected]

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.