Temat: ESG

Wydanie: ESG 2024

Grupa Raben

NIE MARNUJ – TRANSPORTUJ!

GRUPA RABEN WSPIERA BANKI ŻYWNOŚCI W RATOWANIU JEDZENIA

Transport i logistyka umożliwiają nie tylko niezakłócony proces produkcji w wielu branżach czy dotarcie towaru na sklepowe półki, lecz także sprawną organizację wsparcia dla potrzebujących. Grupa Raben stanowi istotne ogniwo w łańcuchu pomocy, przewożąc nieodpłatnie żywność, często z krótkim terminem ważności, a tym samym ratując ją przed zmarnowaniem. W ciągu dziewięciu lat Banki Żywności i operator logistyczny wspólnie uratowali ponad 9,5 tys. t jedzenia, co wystarczyło na przygotowanie niemal 24 mln posiłków.

Marnowanie żywności to ogromny problem w skali globalnej i lokalnej. Według obliczeń Banków Żywności w Polsce co roku marnuje się 4,8 mln t jedzenia, co zapewnia nam niechlubne miejsce w europejskiej czołówce. I choć za ten stan rzeczy odpowiadają głównie konsumenci (60 proc. artykułów spożywczych wyrzuca się w gospodarstwach domowych) i od nich należy oczekiwać zmiany nawyków, to godne uznania są wszelkie inicjatywy pozwalające ograniczyć marnotrawstwo na wcześniejszych etapach, np. przekazywanie żywności odpowiednim organizacjom przez producentów czy sieci handlowe.

Banki Żywności potrafią efektywnie zarządzać otrzymanymi produktami spożywczymi i są dobrze zorientowane w potrzebach beneficjentów. Aby jednak żywność mogła dotrzeć do potrzebujących, należy ją odebrać od darczyńców i przetransportować, czasem w ekspresowym tempie z powodu krótkiego terminu przydatności. Tutaj do akcji wkracza Grupa Raben jako partner logistyczny. Dzięki sprawnemu działaniu i wysokiej jakości usługom jest w stanie zapewnić przewóz jedzenia nie tylko szybko, ale też w odpowiednich warunkach (np. w kontrolowanej temperaturze). Bardzo istotny jest system etykiet, które precyzyjnie opisują towar potrzebujący transportu.

W całym procesie dużą rolę odgrywa tabor dostosowany do przewozu różnego typu produktów, know-how firmy, jak również – a może przede wszystkim – poczucie misji i zaangażowanie ludzi. Podejmując walkę z marnowaniem żywności, Grupa Raben ma szansę przyczynić się do ograniczenia głodu. Jej działania mają także wymiar środowiskowy: produkcja żywności wymaga przecież wody, nawozów i pasz, energii, paliw kopalnych, rozmaitych tworzyw i oczywiście ludzkiej pracy. Wyrzucanie jedzenia oznacza utracenie lub zmarnowanie zasobów potrzebnych do jego wytworzenia, transportu i zapakowania oraz dodatkową ilość odpadów. Realizując charytatywne transporty, firma wprowadza w życie swoją strategię ESG, a jednocześnie odpowiada na światowe wyzwania sformułowane w postaci Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Pracownicy Grupy Raben podchodzą do tematu z wielkim entuzjazmem i są po prostu dumni z tego, że mają swój wkład w ważne dzieło pomocy potrzebującym. Współpraca z Bankami Żywności niesie zatem dużą wartość na wielu poziomach – jako promowanie odpowiedzialnego korzystania z zasobów, wspieranie lokalnych społeczności czy element employer brandingu.

Ciekawym i innowacyjnym wątkiem tej wieloletniej kooperacji było promowanie niemarnowania żywności poprzez tzw. influencer marketing. W jednej z odsłon kampanii #RabenExpress Rafał Gębura, prowadzący kanał „7 metrów pod ziemią”, pokazał drogę ratowanej żywności. Razem z kierowcą Raben odebrali produkty przekazane przez Makro, zawieźli je do Wielkopolskiego Banku Żywności, gdzie zostały rozpakowane i posortowane, a finalnie część z nich trafiła do Domu Młodzieży w Poznaniu. Reportaż dziennikarza o działalności Banków Żywności w Polsce „Opowiem Wam o pewnym paradoksie” został wyświetlony ponad 500 tys. razy i pozwolił zebrać ponad 100 tys. zł. Kwota ta pomogła uratować 800 t pełnowartościowego jedzenia przed zmarnowaniem.

Obecnie w projekcie uczestniczą spółki Raben Logistics Polska i Fresh Logistics Polska. Polski rynek wytyczył szlak dla innych w Grupie: podobne działania są realizowane także w Czechach i we Włoszech, gdzie lokalne spółki współpracują z tamtejszymi oddziałami Federacji Banków Żywności. Tylko w 2023 roku łącznie w tych trzech krajach przewieziono charytatywnie prawie 750 t jedzenia.

EFEKT

PONAD 9,7 TYS. TON ŻYWNOŚCI uratowano przez dziewięć lat współpracy Grupy Raben z Bankami Żywności

NIEMAL 24 MLN POSIŁKÓW zapewniono potrzebującym dzięki wsparciu Grupy Raben

Press

KONTAKT

Ewelina Jabłońska-Gryżenia
head of sustainability
tel. 667 653 639
[email protected]

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.