Wydanie: PRESS 01-02/2024

Wideorywalizacja

W 2024 roku o polskich widzów powalczy kolejna platforma streamingowa – Max

Nie będzie nudno w 2024 roku na polskim rynku strea-mingu – nie ma wątpliwości Joanna Nowakowska, współautorka serwisu Screen-

Lovers.pl. Jej zdaniem Europa Środkowo-Wschodnia, z Polską na czele, to dla platform streamingowych wciąż rynek z potencjałem. – Obecne nasycenie rynku plasuje nas jeszcze daleko przed Europą Zachodnią – uważa Nowakowska.

Z badania Nielsena „Wideonauci” wynika, że w 2023 roku 40 proc. Polaków w wieku 16–74 lat korzystających z internetu płaciło za subskrypcyjne serwisy wideo, co oznacza wzrost z 31 proc. w 2021 roku.

– Ostatnie lata, zwłaszcza 2022 rok, to dla Polski nowe otwarcie. Wszedł Disney+, który szybko zbudował relatywnie dużą widownię jak na platformę VoD. Jest dziś drugim serwisem po Netflixie. Pojawiło się też HBO Max, a w tym roku mieliśmy premierę SkyShowtime. Ale ten rynek jest też dość konkurencyjny. Z Polski postanowił wyjść Viaplay – opowiadała w listopadzie ub.r. na spotkaniu z dziennikarzami Joanna Kopeć, research & insights lead w Nielsenie.

Jak pokazują również dane Nielsena, w 2022 roku z globalnych serwisów streamingowych korzystało miesięcznie średnio 39 proc. osób powyżej 4. roku życia, czyli 13,8 mln Polaków. Dziennie ich widownia wynosiła ok. 3 mln osób, a średni czas spędzany przez widzów z tymi serwisami wynosił 1 godzinę i 16 minut (wskaźnik ATS).

„Na pewno nie można powiedzieć, że rynek streamingowy okrzepł, z jednej strony cały czas nowi gracze próbują wejść na rynek, a z drugiej pewnym trzęsieniem ziemi jest zapowiadane wycofanie się Viaplay z Polski” – mówiła w „Press” Joanna Popowska-Zaborowska, zastępczyni dyrektora ds. rozwoju usług online w Polsat Box Go. „Przy dużej konkurencji serwisy walczą o czas i portfel widza, a zasoby te są ograniczone i więcej serwisów nie sprawi, że zwiększy się któryś z tych parametrów. Użytkownicy decyzje zakupowe podejmują w oparciu o atrakcyjność treści, a to z kolei oznacza często duże nakłady inwestycyjne i nawet największe studia decydują się na sprzedaż swych produkcji innym podmiotom” – dodawała Popowska-Zaborowska.

W 2024 roku do Polski trafi nowa platforma Max. Warner Bros. Discovery nie ma wątpliwości, że wejście Maxa „znacząco wpłynie na rynek streamingu w Polsce”. „Jest to także największy launch produktu w historii naszej firmy” – przekonuje jej biuro prasowe.

Maciej Kozielski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.