Wydanie: PRESS 01-02/2024
Prasowa magnateria
Wszyscy bogaci, wpływowi, eleganccy. I zależni od polityków – uosobienie czaru i szpetoty elit II Rzeczypospolitej. Z jednym wyjątkiem
Jest punktualnie dziesiąta, gdy w krakowskim Pałacu Prasy – róg ulic Wielopole i Starowiślnej – rozpoczyna się codzienny rytuał. Przed główne wejście zajeżdża ekskluzywne auto. Portier już czeka, by otworzyć drzwi. Szykownie ubrany pasażer wysiada, po czym dostojnie wkracza do głównego holu. Uniżonych hołdów ze strony tam obecnych zdaje się nie dostrzegać. Stąpając po czerwonym dywanie, zmierza ku czekającej nań windzie. Marian Dąbrowski, galicyjski król prasy i władca jednego z największych imperiów medialnych czasów II Rzeczypospolitej, przyjechał do pracy.
KAMELEON Z PAŁACU PRASY
Droga do dziewięciu limuzyn, w tym flagowego BMW, czerwonego dywanu, windy i innych zbytków, była długa. Dąbrowski, rocznik 1878, po ukończeniu filozofii nie odnalazł się w zawodzie nauczyciela, za to giętkie pióro wykorzystywał w galicyjskiej prasie. Ambitny i przedsiębiorczy funkcji szeregowego dziennikarza nie pełnił długo. Dość szybko wszedł w biznes – kupił udziały w wydawnictwie „Głos Narodu”.
Ale tytuł cienko prządł, więc Dąbrowski zaangażował się w inne branże. Na chwilę jednak, bo w 1910 roku, przy kapitałowym wsparciu ze strony żydowskich partnerów w biznesie, uruchomił „Ilustrowany Kuryer Codzienny”, nowoczesną gazetę, jakiej dotąd nie było na rynku.
Pierwszy numer „Ikaca” (jak zostanie przezwany tytuł) nie epatuje na jedynce inauguracyjną celebrą. Artykuł programowy pióra samego Dąbrowskiego znajduje się dopiero na stronie drugiej: „Ilustr. Kuryer Codzienny nie wywiesza żadnego sztandaru politycznego czy partyjnego” – zapowiada w nim redaktor naczelny. „I dlatego z dala stojąc od wszelkich walk politycznych i klasowych – Ilustr. Kuryer Codzienny będzie w całem tego słowa znaczeniu dziennikiem bezpartyjnym a temasamem jedynem prawdziwie niezawisłem pismem codziennem w kraju” – deklaruje Dąbrowski.
Tomasz Borówka
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter