Wydanie: PRESS 03/2017
Francuski dekoder
Dziennik „Le Monde” uruchomił własne narzędzie online do weryfikacji newsów: bezpłatny program Décodex.
Wyniki sondażu dotyczącego zaufania Francuzów do mediów, który 3 lutego br. opublikował dziennik „La Croix”, pokazały, że od 30 lat zaufanie do klasycznych mediów w tym kraju nie było tak niskie jak teraz. Lecz owe badania, przeprowadzone przez Kantar, ujawniły też nieoczekiwany paradoks: choć dla 41 proc. Francuzów w wieku 18–24 lata portale społecznościowe są podstawowym źródłem informacji, to aż 78 proc. z nich (średnia dla całej populacji jest zresztą taka sama) uważa ich informacje za mało wiarygodne. Wydawcy mediów tradycyjnych zdają sobie sprawę z tego, że coraz większa liczba niewiarygodnych serwisów w sieci nie tylko zagraża ich reputacji, ale też może wpływać na decyzje odbiorców. Dlatego kilkanaście dużych francuskich mediów, m.in. agencja AFP, publiczna telewizja France Télévisions, gazety „Libération”, „Le Monde” i „Les Echos” powołały 27 lutego inicjatywę CrossCheck – program weryfikacji wiarygodności informacji zamieszczanych na portalach internetowych, oparty m.in. na współpracy internautów. Wsparcie zaoferowali amerykańscy giganci internetowi: Facebook, Google, BuzzFeed. Celem projektu jest walka z fake newsami. Google i Facebook będą partnerami technologicznymi CrossCheck, oferując narzędzia pozwalające na identyfikację fałszywych lub nierzetelnych informacji. W praktyce system ma działać tak, że gdy użytkownik zasygnalizuje podejrzaną informację w jakimś serwisie i jeśli jej fałszywość zostanie potwierdzona przez dwa media partnerskie (które dokonają weryfikacji), na stronie CrossCheck pojawi się piktogram sygnalizujący jej nierzetelność.
Zanim jednak CrossCheck udowodni swoją skuteczność, francuski dziennik „Le Monde” już od 2 lutego br. uruchomił własne narzędzie online do weryfikacji newsów: bezpłatny program Décodex. Samuel Lauren, szef redakcji „Décodeurs”, informuje, że projekt sfinansowano z medialnego funduszu Google, który przeznaczył na to ok. 60 tys. euro.
Mariusz Kowalczyk, France TV
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter