Wydanie: PRESS 12/2014
Cyfrowe trendy
Pozycja dziennika w sieci jest dziś równie ważna, jak jego obecność w kiosku. By za tę pierwszą czytelnicy i reklamodawcy chcieli płacić, redakcje gazet wzbogacają ofertę online
Gdy w lutym br. Agora SA uruchomiła swój system płatnego dostępu do treści w sieci, zanosiło się na rewolucję. Kolejni wydawcy zapewniali, że pracują nad podobnymi rozwiązaniami. Zapał ten zaczął słabnąć wraz z ujawnieniem efektów paywalla metrycznego Agory – w lutym liczba użytkowników serwisów nim objętych spadła w przypadku Wyborcza.pl o 11 proc. użytkowników i 15,8 proc. odsłon. Jednak na koniec września Agora informowała, że ma 21,2 tys. cyfrowych prenumeratorów – o 5,3 tys. więcej niż w czerwcu. W listopadzie podtrzymywała założenie, że do końca roku pozyska 40 tys. subskrybentów.
Jak się okazuje, w jej ślady idą kolejni wydawcy. W pierwszym kwartale 2015 roku własny paywall dla witryny Newsweek.pl ma uruchomić Ringier Axel Springer Polska. Będzie to pierwszy krok do stworzenia platformy oferującej płatne treści dla pozostałych serwisów wydawcy. Nad projektem czuwa Piotr Stasiak, szef online „Newsweek Polska”, a pracują nad nim połączone siły RASP i Onetu. Wydawca korzysta ze wsparcia spółki technologicznej DreamLab działającej w ramach grupy. Na tym etapie Stasiak nie zdradza, w jakich pakietach będzie można kupować płatne treści. – Płatność za poszczególne artykuły nie jest w interesie dużych marek, czyli Newsweeka – mówi jedynie.
Decyzje Agory i Springera pokazują, że obecne na polskim rynku rozwiązanie dotyczące płatności za treści online – system Piano – nie będzie jedyną opcją. Tym bardziej że z Piano wycofał się np. ZPR Media SA, wydawca m.in. „Super Expressu”.
Zarabianie na treściach w Internecie dla wydawców prasowych to wciąż największe wyzwanie na najbliższe lata.
Czytelników trzeba jednak przekonać, że warto płacić za jakościowe treści. Pomóc w tym mają m.in. rozwijane ostatnio przez wydawców strategie przyciągnięcia czytelnika do treści online. Prezentujemy najważniejsze z nich.
Anna Małuch
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter