Wydanie: PRESS 12/2014
Tysiąc gazet zamiast jednej
Pismo to pożądany produkt, ale ludzie nie chcą go kupować w kioskach – uważają twórcy Readly, cyfrowej platformy do czytania prasy. I docierają do klienta tam, gdzie akurat przebywa
Jest 2012 rok. Szwedzki biznesmen Joel Wikell spędza z żoną urlop na Cyprze. Przez hotelowe Wi-Fi za pomocą serwisu Spotify, wymyślonego przez rodaka Daniela Eka, słucha ulubionej muzyki. Brakuje mu jednak szwedzkich gazet, te zapakowane do walizki zdążył już przeczytać. Wtedy wpada na pomysł stworzenia Readly.
Założenie jest proste. W ramach niedrogiego miesięcznego abonamentu łatwa w obsłudze aplikacja na tablety, telefony komórkowe i komputery umożliwi nieograniczony dostęp do setek czasopism. Wzorem jest Spotify, dzięki któremu meloman, zamiast kupić jedną płytę, może słuchać tysięcy utworów różnych wykonawców. A wydawcy, tak jak wytwórnie fonograficzne, mają mieć dodatkowy dochód z cyfrowej dystrybucji.
Joel Wikell ma za sobą spore doświadczenie w branży IT. Założona przez niego w 1997 roku firma Boss Media na początku tego wieku była światowym liderem na rynku oprogramowania dla gier i kasyn internetowych. Przed 2002 rokiem, zanim na giełdach pękła internetowa bańka, Szwed szczęśliwie sprzedał swoje akcje. Został milionerem i osiadł w Kalifornii. Jego firmę ostatecznie przejął konkurent z Indii w 2008 roku.
W ciągu ostatniej dekady przedsiębiorca inwestuje w sporty motorowe, nieruchomości i branżę wydawniczą. Do 2013 roku kontrolował poprzez First Publishing Group kilkanaście wychodzących w Szwecji czasopism hobbystycznych. Interes szedł różnie.
– Jako wydawca czasopism Joel Wikell widział, jak szybko czytelnicy zmieniają przyzwyczajenia. Musiał zamykać jedne tytuły, otwierać kolejne. A do tego ludzie coraz mniej czytają, spadają nakłady i odwracają się reklamodawcy. Stąd pomysł radykalnej zmiany sposobu dystrybucji. Skoro udało się Spotify z muzyką, to dlaczego nie spróbować z prasą? – tłumaczy Per Hellberg, prezes Readly i prawa ręka Wikella.
Daniel Zyśk
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter