Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 12/2014

Czarne przegrywa?

Polacy zwracają się ku literaturze faktu, więc rośnie konkurencja wśród wydawców książek non-fiction

Wydawnictwo Czarne straciło w tym roku trzech ważnych autorów ze swojej stajni. Wojciech Tochman i Mariusz Szczygieł nie wydadzą już w Czarnem najnowszych reportaży. Kilka miesięcy wcześniej taką decyzję podjął Jacek Hugo-Bader. Na rynku książek non-fiction uaktywnili się bowiem w ostatnich latach nowi wydawcy – lecz o ile dla nich ten gatunek jest jednym z wielu, dla Czarnego non-fiction jest podstawą biznesu. Dzięki temu, jaką rangę nadało ono reporterskim książkom, jest głównie z nimi kojarzone.

Chociaż literatura non-fiction była przez lata obecna w ofercie takich wydawnictw jak Świat Książki, PWN, Wydawnictwo Literackie, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak czy Wielka Litera, dopiero założone w 1996 roku przez Monikę Sznajderman i Andrzeja Stasiuka Wydawnictwo Czarne udowodniło, jak ubogi był dotychczas polski rynek. Odkryło świetnych autorów, wyedukowało polskiego czytelnika. Wraz z publikacją książki „Izrael już nie frunie” Pawła Smoleńskiego stworzyło w 2008 roku serię „Reportaż”, która stała się fenomenem. „Jedna z najbardziej rozpoznawalnych serii non-fiction na rynku. To dzięki niej zapanowała w Polsce moda na reportaż literacki” – chwali się dziś Czarne na swojej witrynie. Pomogły w tym liczne nagrody, np. książki wszystkich zwycięzców Nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego wydało właśnie Czarne. – Monika Sznajderman jest naszym wielkim błogosławieństwem, ona to zapoczątkowała. Za to ją wielbię – mówi Jacek Hugo-Bader, reporter „Gazety Wyborczej”.

Uwielbienie przegrywa jednak z realiami rynku. Hugo-Bader zaczął pisać w Społecznym Instytucie Wydawniczym Znak, bo Czarne nie zgodziło się na jego propozycję, gdy planował książkę „Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak”. – Dotyczyło to wymagań związanych z wyjazdem. Nie stać mnie, by kilkadziesiąt tysięcy złotych wydać na podróż – tłumaczy.

Iga Kołacz

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.