Wydanie: PRESS 10/2014
Naczelny do wymiany
W niemieckich tygodnikach opinii redaktorów naczelnych zmieniają jak rękawiczki. Czy rzeczywiście nie radzą sobie z nowymi wyzwaniami?
Od końca sierpnia nie milkną doniesienia z hamburskiej centrali tygodnika „Der Spiegel”. Najpierw stołeczna „Berliner Zeitung” podała, że redaktor naczelny pisma Wolfgang Büchner zamierza odwołać wszystkich szefów działów zarówno wersji drukowanej, jak i redakcji online. Nowi szefowie mieliby odpowiadać za działy obu wersji tygodnika.
Zmiana na stanowiskach kierowniczych to część projektu Büchnera. Jego robocza nazwa Spiegel 3.0 zakłada utworzenie wspólnej redakcji naczelnej i wspólnych kierownictw działów dla drukowanego wydania i portalu. Doniesienia o planowanej nowej obsadzie stanowisk wywołały burzę w redakcji wersji drukowanej. W grę wchodził nawet redakcyjny strajk. Redakcja zarzuciła naczelnemu „próbę sił” i szukanie sposobu na pozbycie się niewygodnych kolegów. Büchner zapewniał, że chodzi mu o koncept, a nie o głowy.
Witryna Spiegel Online jest najpopularniejszym niemieckojęzycznym serwisem informacyjnym (ponad 132 mln wizyt miesięcznie). W branży od dawna podkreśla się potrzebę zbliżenia obu redakcji i wypracowania cyfrowej strategii magazynu. – Jednak redaktorzy internetowej wersji tygodnika czują się dziennikarzami drugiej kategorii – wyjaśnia Hendrik Zörner, rzecznik prasowy Niemieckiego Związku Dziennikarzy (DJV). – Od lat skarżą się na niższe zarobki w porównaniu z kolegami z drukowanego wydania – wyjaśnia. Ta przepaść ma niemałe znaczenie w obecnym sporze. Bulwarowy „Bild”, komentując wydarzenia w „Der Spiegel”, pisze nawet o redakcji złożonej z trzech kategorii: najlepiej zarabiających redaktorów należących do spółdzielni pracowniczej Mitarbeiter KG, zwykłych redaktorów opłacanych według umowy zbiorowej oraz dziennikarzy wersji internetowej, którzy są zatrudnieni przez firmę córkę. „Ich wszystkich musi Büchner połączyć, realizując swoją strategię cyfrową” – podsumowuje „Bild”.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter