Wydanie: PRESS 12/2013

Kręcą się w sieci

Przykład Polimatów i Abstrachuje.tv pokazuje, że dobry pomysł na program przekłada się na popularność w YouTube – a ta na kontrakty z reklamodawcami

Sposób na Wołoszańskiego

Mając 15 lat, Radosław Kotarski z Krakowa na zlecenie wykonywał strony internetowe. Gdy studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim, założył firmę szkoleniową i prowadził zajęcia dla sprzedawców. Studiów wtedy nie ukończył. Później, od 2011 do początku 2013 roku, zajmował się importem towarów z Chin, głównie materiałów reklamowych: smyczy i breloczków. 

Dziś Konarski ma 27 lat, studiuje historię na Uniwersytecie Warszawskim i prowadzi jeden z najpopularniejszych kanałów w YouTube: Polimaty. – „Polimates po grecku znaczy „wiedzieć wiele” – wyjaśnia.

Średnio co tydzień wrzuca do sieci siedmio–dziesięciominutowy odcinek swojego programu, który jest po prostu miniwykładem na dany temat. Polimaty mają w YouTube blisko 200 tys. subskrybentów, a wszystkie filmy wyświetlono 15 mln razy. Najczęściej program ten oglądają osoby w wieku 24–35 lat, 75 proc. z nich to mężczyźni. – Mam też duży, ośmioprocentowy udział osób powyżej 65. roku życia, co jest chyba rekordem w Polsce – zauważa Radosław Kotarski.

Sposób na gimbusa

Do zupełnie innej widowni niż Kotarski adresuje swój kanał w YouTube trzech warszawiaków: Cezary Jóźwik (student finansów i rachunkowości), Rafał Masny (student PR i marketingu medialnego) i Robert Pasut (absolwent politologii) – autorzy Abstrachuje.tv.

– Zauważyliśmy, że mamy dość podobne poczucie humoru i oglądamy głównie rozrywkę z zagranicy. Zastanawialiśmy się, dlaczego nie ma odpowiedników tego rodzaju humoru w Polsce – opowiada Rafał Masny. Tworząc swój program, który prześmiewczo komentuje współczesny język, zachowania, mody, style bycia różnych społeczności, wzorowali się na amerykańskim „Shit Girl Say” obecnym w YouTube. Ich żarty spodobały się wielu polskim użytkownikom YouTube – kanał Abstrachuje.tv subskrybuje ponad 780 tys. użytkowników, a filmy wyświetlono 75 mln razy. Przykładowo: wśród widzów odcinka pt. „Czego nie mówią: Polacy 2” najwięcej było osób w wieku 13–17 lat – 38,8 proc. (21,6 proc. w grupie 18–24 lat, 13,3 proc. w grupie 25–34 lat).

Jóźwik, Masny i Pasut pierwszy odcinek nagrali i opublikowali w YouTube w październiku 2012 roku. Epizod zatytułowali „Co mówią: gimbusy”. Gimbusy, czyli gimnazjaliści. Żartowali sobie z ich zachowania. „Powiedzieliśmy sobie, że jeśli w ciągu tygodnia nie będzie dziesięciu tysięcy wyświetleń, to nie robimy tego dalej, a okazało się, że było trochę więcej” – tłumaczył na jednej z konferencji branżowych Cezary Jóźwik. „Pół miliona było po tygodniu” – dodał Robert Pasut. Filmik został wyświetlony już ponad 3 mln razy. „Mentalne gimbusy w krzywym zwierciadle” – opisali go na YouTube.

 

Maciej Kozielski

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.