Wydanie: PRESS 04/2012
Internauto: płać!
Bezpłatne treści w Internecie to przeżytek – uważa Axel Springer AG i wprowadza płatne modele w sieci oraz na mobilne nośniki
Redakcja „Icon”, magazynowego dodatku niemieckiego dziennika „Die Welt” należącego do Axel Springer, już w połowie 2009 roku pracowała nad multimedialną aplikacją na tablety, choć iPad pojawił się na rynku rok później. „Intuicja podpowiadała nam, że istnieje rynek na tablety, które mogą być interesującą platformą dla tematów związanych z modą, luksusem i stylem życia” – wyjaśniała w wywiadzie dla fachowego portalu Horizont.net Inga Griese, która kieruje redakcją „Icon”.
Aplikacja „The Iconist”, choć oparta na „Icon”, nie jest cyfrową wersją magazynu. Zawiera własne sesje zdjęciowe, filmy wideo, ścieżki dźwiękowe i interaktywne wywiady. Ukazuje się co kwartał, a każde wydanie kosztuje 1,59–2,99 euro. Na razie multimedialna aplikacja ma zaledwie tysiąc prenumeratorów, ale nie zniechęca to wydawcy.
„The Iconist” to jeden z przykładów cyfrowego biznesu, który koncern zaczął budować przed trzema laty. Większość niemieckich wydawców oferowała aplikacje na smartfony bezpłatnie, a Springer od początku pobierał za nie opłaty. O użytkownikach telefonów komórkowych wiedziano już, że są przyzwyczajeni do opłat za mobilne treści. Jak się okazało, skłonni do wydatków są także użytkownicy tabletów. „To wielka szansa dla wydawców” – podkreślał Georg Konjovic, dyrektor pionu premium content w Axel Springer AG, na łamach portalu Mobilbranche.de. Powołując się na badania Axel Springer Media Impact, Konjovic tłumaczył, że użytkownicy iPadów korzystają z mediów intensywniej, a ponad dwie trzecie czyta na tablecie tytuły, których wcześniej nie brało do ręki. Ankieta wykazała także, że tablety są doskonałym nośnikiem reklamy. Aż 43 proc. respondentów przyznało, że świadomie klika na interaktywną reklamę, która pojawia się w aplikacjach.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter