Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Reklamy NBP w Republice  |  Słuchalność Radiowej Jedynki  |  Sąd zwrócił Telewizji Polsat wniosek  |  Agencja Mediahub  |  Zestawienie kanałów dokumentalnych  |  Widownia "Tak to leciało!" w TVP 2  |  Prowadzący Polsat Hit Festiwal  |  Brak następcy kanału FanklubTV  |  Zysk wydawcy "Przewodnika Katolickiego"  |  Przejście z Polska Press do Bonnier Business Polska  |  Serial audio w ofercie Onetu  |  ElevenReader AI czyta książki głosem Fronczewskiego  |  Brain i Oto Film z kampanią pro bono  |  Papaya Films  |  T-Mobile startuje  |  Dyrektor magazynu "Rolling Stone"  |  Google pozwany we Włoszech na prawie 3 mld euro  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Wydanie: PRESS 08/2010

Prawda o nagim słupku

Trafne wyniki sondaży w dniu drugiej tury wyborów prezydenckich nie odbudują zaufania do instytutów badawczych

Mogli śnić koszmary w nocy z 3 na 4 lipca zarówno prezesi instytutów robiących sondaże prezydenckie, jak i szefowie redakcji mających je ogłaszać po zamknięciu lokali wyborczych. Pierwsi, że ich badania znowu rozjadą się z rzeczywistością, drudzy – że ponownie ośmieszą się przed odbiorcami.

Powód ku temu dała pierwsza tura wyborów prezydenckich – 20 czerwca po zamknięciu lokali TVN podał za Millward Brown SMG/KRC, że przewaga Bronisława Komorowskiego nad Jarosławem Kaczyńskim wyniosła aż 12,5 proc.; Polsat za instytutem Homo Homini – że 10,2 proc.; TVP za TNS OBOP – że 5,4 proc. Tylko ten ostatni wynik był prawdziwy – według Państwowej Komisji Wyborczej różnica wyniosła  5,08 proc.

Posypały się oskarżenia, wyjaśnienia, krytyka widzów i nieudolna obrona ze strony firm badawczych. Te, które się pomyliły w sondażach, zrzucały winę na media – że same przystały na niewłaściwą metodę badania (CATI – wywiady telefoniczne). Media odpierały, że instytuty nie ostrzegały, iż lepsza jest metoda exit poll (ankiety przed lokalami wyborczymi).

Jednak to, co się zdarzyło 20 czerwca, nie było wypadkiem przy pracy, tylko skutkiem wieloletnich zaniedbań ze strony instytutów.

Magdalena Rydzik

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.