Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Grupa Empik zwiększyła przychody  |  Agencja UM wygrała przetarg  |  Grupa Zbigniewa Benbenka poprawiła wynik  |  Emitel chce zarezerwować częstotliwości  |  Oglądalność "Sekretów rodziny" w Polsacie  |  Eska TV ma nowego prezentera  |  Polsat Box i Netia włączą kanały  |  Właściciel platformy telewizyjnej Avios  |  Każdy tytuł z segmentu prasy telewizyjnej stracił  |  Felietonista katowickiego "Sportu"  |  Operator Patronite z coraz wyższymi przychodami  |  Mazowsze chce promować  |  Świętokrzyskie szuka agencji  |  Partners of Promotion pomoże wejść marce do Polski  |  Carat przejmuje wart 120 mln dol. budżet Pernod Ricard  |  Dziennikarka skazana zaocznie przez rosyjski sąd na osiem lat więzienia  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 08/2010

Wojna tantiemowa

W Polsce jest tyle organizacji pobierających tantiemy od nadawców i operatorów, że ci często nie płacą, bo nie wiedzą komu i ile

Miś”, „Janosik”, „Alternatywy 4”, „Sami swoi” – te i inne ulubione polskie seriale i filmy pojawiają się w ramówkach telewizyjnych na okrągło. Ich twórców reprezentują organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (tzw. OZZ). To one pobierają należne im tantiemy, także od nadawców telewizyjnych i dystrybutorów sygnału, tzw. reemitentów (operatorzy kablowi i platformy satelitarne). Ci nie zawsze płacą, bo często po prostu nie wiedzą, komu i ile się należy. W Polsce bowiem jest aż 14 OZZ. To m.in. Związek Producentów Audio-Video, Stowarzyszenie Filmowców Polskich i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, ale także np. Związek Polskich Artystów Plastyków oraz Stowarzyszenie Autorów i Wydawców „Polska Książka”.

Tyle że nie wystarczy porozumieć się z jedną z tych organizacji. W praktyce nadawca, chcąc skorzystać z utworu, musi podpisać umowę z kilkoma stowarzyszeniami z osobna, a co więcej – za użytkowanie jednego utworu płacić każdemu z nich, OZZ obejmują bowiem różne aspekty działalności artystycznej. Choć nie zawsze, operatorzy wskazują np. na zazębiające się zakresy działalności dwóch największych OZZ: SFP oraz ZAiKS. 

– W Polsce jest za dużo OZZ, a każda z nich wysuwa własne żądania – mówi Patrycja Gołos, szefowa komunikacji w sieci kablowej UPC Polska. – Nie powinno być zatem zaskoczeniem, że dystrybutorzy nie chcą kilka razy płacić za rozpowszechnianie tego samego utworu – tłumaczy.

– Chcemy mieć pewność, że nabywamy całość praw do reemisji i nie będziemy musieli płacić za to samo różnym organizacjom – wyjaśnia Krzysztof Stefaniak, rzecznik prasowy operatora kablowego Vectra.

Maciej Kozielski, Ewa Paduch

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.