Wydanie: PRESS 05/2003
Tanie najdroższe
Kampanie najtańszych modeli aut stanowią aż 60 proc. wydatków reklamowych firm samochodowych.
Wydatki reklamowe importerów samochodów osobowych spadły z 453,8 mln zł w 2001 roku do 437,6 mln zł w 2002. Niektórzy, np. Fiat Auto Poland SA czy Renault Polska, obniżyli budżety reklamowe nawet o 20 proc. Mimo to wśród reklamodawców branża samochodowa ustępuje tylko branży telekomunikacyjnej i FMCG (dóbr szybko zbywalnych).
Zmniejszenie wydatków reklamowych wynika z pogarszającej się koniunktury w branży. Sprzedaż nowych aut w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat zmalała bowiem o ponad połowę - w 1999 roku sprzedano ich ponad 640 tys., a w 2002 - nieco ponad 308 tys. (dane: Samar - Analiza Rynku Motoryzacyjnego). Cięcia wydatków reklamowych najbardziej dotknęły telewizję. W 2002 roku zarobiła ona mniej w stosunku do 2001 roku o 11,8 proc. (dane: Expert Monitor). Jednocześnie o blisko 43 proc. wzrosła liczba emisji spotów. Zmniejszenie budżetów na reklamę prasową spowodowało spadek wydatków o 10,2 proc., przy wzroście liczby reklam o 24,5 proc. Wskazuje to na tendencję do udzielania wyższych rabatów. Radio i kolorowe magazyny zyskały - 2002 rok był dla nich lepszy od poprzedniego o 21,8 proc.
Pierwszy kwartał br. przyniósł dalsze zmniejszenie wydatków reklamowych - są o 5,7 proc. (106,4 mln zł) niższe niż w analogicznym okresie 2002 roku. Widoczne są też zmiany trendów w doborze mediów. O blisko 20 proc. wzrosły wydatki na reklamy telewizyjne, o 13 proc. - na prasowe. Nakłady na reklamę w radiu i magazynach spadły odpowiednio o 16,4 i 17,7 proc.
Paweł Polimirski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter