Wydanie: PRESS 05/2003
Regiony w górę
Wśród metod uzyskiwania wzrostu sprzedaży dominują atrakcyjne inserty, bezkompromisowe dziennikarstwo i planowanie strategiczne.
Spośród 33 dzienników regionalnych dziewięć zwiększyło w 2002 roku średnią dzienną sprzedaż w stosunku do roku 2001. Były to: "Dziennik Bałtycki", "Gazeta Codzienna Nowiny", "Super Nowości", "Słowo Polskie", "Gazeta Współczesna", "Dziennik Wschodni", "Echo Dnia", "Gazeta Olsztyńska" i "Życie Warszawy". Czy tylko, czy aż dziewięć? Zdaniem Rafała Oracza, dyrektora działu prasowego w CR Media, to nie jest zły wynik. - Wzrost sprzedaży choćby dziewięciu dzienników regionalnych przy spadku sprzedaży większości ogólnopolskich pokazuje, że czytelnicy wybierają tytuły regionalne, które dzięki coraz większej liczbie mutacji lokalnych i przejmowaniu tygodników lokalnych stają się im bliższe - mówi Oracz.
Spośród tej dziewiątki tylko "Dziennik Bałtycki" należy do największych gazet regionalnych (o średniej sprzedaży przekraczającej 50 tys. egz.), ale w jego wypadku na lepszy wynik wpłynęło połączenie się pod koniec 2001 roku z "Wieczorem Wybrzeża". Pozostałe osiem tytułów należy do grupy dzienników o średniej sprzedaży między 22 a 38 tys. egz.
- Przyczyn wzrostu sprzedaży niektórych dzienników należy szukać raczej w matematyce niż w szczególnych działaniach marketingowych wydawców. Dziś intensywnie promują się zarówno wielkie, jak i małe tytuły - uważa Andrzej Pestkowski, dyrektor działu rozwoju koncernu w Orkla Press Polska. Zwraca jednak uwagę, że gazecie o nakładzie kilkunastu czy dwudziestu kilku tysięcy egzemplarzy łatwiej zwiększyć średnią sprzedaż niż takiej, która ma nakład 80 tys. - Mały dziennik, by zwiększyć sprzedaż o jeden procent, musi pozyskać dwustu nowych czytelników. Duży cztery razy więcej. Na coraz bardziej nasyconym rynku prasowym nie jest to łatwe. Dlatego dziś dużym sukcesem jest już samo utrzymanie sprzedaży na mniej więcej tym samym poziomie - mówi Andrzej Pestkowski.
Krzysztof Chrzanowski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter