Wydanie: PRESS 01-02/2020
Dopłaty dla dzienników
Zmiany w Niemczech na rynku prasowym: Axel Springer oraz „Berliner Zeitung” mają nowych właścicieli, gazety drastycznie redukują koszty, a państwo zaczyna dopłacać do ich dystrybucji.
Silny dotąd niemiecki rynek prasowy, na którym ukazuje się codziennie ok. 15 mln egz. dzienników, odnotowuje każdego roku spadek sprzedaży o kilka procent.
W trzecim kwartale 2019 roku było to ponad 4 proc. (w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku). Sprzedaż „Süddeutsche Zeitung” spadła o prawie 2 proc. (wynosi obecnie ok. 327 tys. egz.), „Frankfurter Allgemeine Zeitung” – o blisko 5 proc. (ok. 227 tys.), a „Die Welt” aż o 13 proc. (118 tys.).
Źle się wiedzie także prasie bulwarowej. „Bild” stracił ponad 9 proc. Jego sprzedany nakład byłby imponujący w Polsce, bo wynosi 1,37 mln egz., ale jest to o prawie 1 mln mniej niż jeszcze pięć lat temu. Podobne tendencje widoczne są i w innych tytułach bulwarowych. Dlatego koncern Axel Springer, wydawca „Bilda” i m.in. „Die Welt”, już wyciągnął wnioski i zapowiada drastyczne cięcia kosztów.
Z rynku zniknął już magazyn „Bild Politik”, w 2020 roku przestanie wychodzić tabloidowe wydanie „Welt Kompakt” oraz hamburskie wydanie „Die Welt”. O wydarzeniach sportowych dla „Bilda”, „Die Welt” i „Sport Bild” informować będzie już tylko jedna wspólna redakcja sportowa, połączone zostaną też redakcje „Bilda” i niedzielnego wydania „Bild am Sonntag”. Pracę straci między 150 a 200 dziennikarzy.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter