Wydanie: PRESS 06/2015

Logomotywy

Prezentujemy ranking rebrandingów logotypów.

Przemyślana ewolucja zamiast radykalnej rewolucji – tak można scharakteryzować zmiany w logotypach wprowadzane przez firmy w ostatnich latach. Nie oznacza to jednak, że w grafice wiało nudą. Ba, nierzadko to, co pokazał nowy projekt, zmieniało sposób projektowania znaków w całym sektorze i pociągało za sobą konieczność natychmiastowych modyfikacji u innych graczy rynkowych. Przykładem choćby zmiana systemów identyfikacji WP i Interia – każdy z tych znaków sięga teraz po morficzny, zmienny obraz, dzięki któremu wskazuje na aktualne wydarzenia dnia. – Ten zabieg stosowany jest w kilku światowych brandach, niemniej w naszych rodzimych warunkach decyzja zasługuje na szacunek. Brawo! – zauważa Aleksander Koczy, creative director w Salt & Pepper. Powszechne stało się też odchodzenie od zbędnych ozdobników, np. cieni, obrysów i rozświetleń. W zapomnienie poszedł szeryfowy krój czcionek. Powszechniejsze jest też użycie pełnej palety kolorów. Niektóre ze zmian wciąż jednak wywołują kontrowersje, np. użycie pastelowych barw w logo KGHM – zdaniem niektórych specjalistów wskazuje bardziej na branżę z sektora odzieżowego niż na miedziowego giganta.

Od naszego poprzedniego rankingu odświeżonych logotypów minęły blisko dwa lata. Do tegorocznej oceny wybraliśmy dziesięć firm, które podczas researchu były najczęściej wskazywane przez ekspertów z agencji brand design. Nie precyzowaliśmy branż – jedynym zastrzeżeniem było to, że nie uwzględniamy znaków miast ani organizacji samorządowych. Przy czym braliśmy pod uwagę rebrandingi niewymuszone zmianami typu połączenie/przejęcie firmy. Okazało się, że podczas gdy dawniej logotypy zmieniały głównie branże bankowa, ubezpieczeniowa i telekomunikacyjna, w ostatnich latach na rebranding zdecydowały się m.in. platformy internetowe (np. OtoMoto.pl, Culture.pl, Filmweb.pl). – Jeśli spojrzeć szerzej, widać, że dotyczy to w ogóle firm usługowych, a nie tylko produkcyjnych. Te natomiast coraz częściej decydują się na rebranding przy okazji zmiany opakowań, jak  Fortuna, Tarczyn czy Śnieżka – wskazuje Michał Kwiatkowski, managing director agencji Cztery Czwarte. Michał Węgrzyn, brand manager agencji Czarny Tulipan, dodaje: – Nową grupą klientów są także hotele, restauracje i kawiarnie, czyli przedstawiciele sektora HoReCa.

 

O ocenę poprosiliśmy przedstawicieli siedmiu agencji brand design, część z nich była już w jury naszych poprzednich rankingów. Analizowali logotypy pod kątem czterech kryteriów sformułowanych przez amerykańskiego projektanta J.S.B. Morse’a – w każdym przyznając od 1 do 5 punktów. Logotyp mógł zdobyć maksymalnie 140 punktów.

Dorota Olczyk

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.