Kulisy zmian w spółce Wyborcza  |  Polskie Radio 24 i redakcja zagraniczna  |  Kanał Zero zatrudnia  |  Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Kulisy zmian w spółce Wyborcza  |  Polskie Radio 24 i redakcja zagraniczna  |  Kanał Zero zatrudnia  |  Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Kulisy zmian w spółce Wyborcza  |  Polskie Radio 24 i redakcja zagraniczna  |  Kanał Zero zatrudnia  |  Wydawnictwo Story House Egmont  |  M.st. Warszawa wybiera agencje  |  Operator kablowy ITV Media  |  Trzeci sezon "Bosacka daje radę"  |  Radio Katowice bez programu regionalnego  |  Radio Kraków rozpoczęło kampanię  |  Spadki sprzedaży wśród miesięczników ogrodniczych  |  Pakiet Viaplay Filmy i Seriale w Megogo  |  Nadawca stołecznego Radia Kolor  |  Prezeska Stowarzyszenia Pisarzy Polskich  |  More Bananas rozpoczęła współpracę  |  Owen Wilson ambasadorem Wolt  |  Grono klientów agencji More  |  Opus B i Grupa Freundschaft  |  Aleph i Superbet poszerzają współpracę  |  Arun Srinivas szefem Meta Platforms w Indiach  |  Netflix będzie współpracować z Yahoo! w zakresie sprzedaży reklam  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 01/2013

Instrukcja ochrony źródła

Zrób wszystko, by nikt się nie dowiedział, kim jest twój anonimowy informator – pisze dziennikarz śledczy TVN Bertold Kittel

Nieoficjalne źródła informacji to najważniejsza broń dziennikarza. Przywilej ochrony ich tożsamości należy do zasad demokratycznego państwa prawa. Zarówno przepisy prawa prasowego, jak i Kodeks karny nakładają na nas obowiązek bezwzględnej ochrony źródeł. Zabraniają instytucjom państwa prowadzenia dowodów w celu identyfikacji źródeł dziennikarzy. Mimo to zdarza się, że prokuratura czy służby specjalne próbują interpretować przepisy w taki sposób, by źródła dziennikarzy identyfikować. Wystarczy przypomnieć głośną sprawę próby analizy billingów i wiadomości tekstowych dziennikarzy w sprawie dotyczącej ujawnienia tajemnicy śledztwa smoleńskiego prowadzonej przez Prokuraturę Wojskową w Poznaniu. Zakończyła się ona próbą samobójczą prokuratora Mikołaja Przybyła.

Po prostu nie pamiętać 

Z jednej strony duch przepisów jest jasny: dziennikarz jest zobowiązany do ochrony źródeł informacji. Z drugiej – państwo gra znaczonymi kartami: billingi, śledztwa, sądy; ogromny aparat nacisku i inwigilacji, który służy do naruszania tajemnicy dziennikarskiej. 

Przepisy Kodeksu karnego pozwalają zwolnić dziennikarza z tajemnicy w dwóch sytuacjach. Po pierwsze, w sprawach dotyczących najcięższych przestępstw, takich jak ludobójstwo, zamach stanu czy szpiegostwo. Po drugie, gdy decyzję o zwolnieniu podejmuje sąd, nie mając innej możliwości przeprowadzenia dowodu.

Co wtedy zrobić? Nawet w takim przypadku prawo chroni źródła i wprost zabrania przeprowadzenia dowodu z danych informatora zastrzegającego anonimowość (art. 180 par. 3 kpk). W praktyce zwolnienie z tajemnicy stanowi bezpośrednie zagrożenie dla anonimowości źródła. Jak sobie z tym radzić?

Dziennikarze śledczy, z którymi rozmawiałem na ten temat, mają własne sposoby.

Bertold Kittel

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.