Rzeczniczka praw dziecka złożyła skargę na reklamę sieci Media Expert
Media Expert, jak w poprzednich latach, uruchomiła akcję dla uczniów "Płacimy za oceny" (screen YouTube.com/Media Expert)
Rzeczniczka praw dziecka skierowała do Rady Reklamy skargę na reklamę sieci handlowej Media Expert dotyczącą akcji "Płacimy za oceny".
Media Expert, jak w poprzednich latach, uruchomiła akcję dla uczniów "Płacimy za oceny". Polega ona na oferowaniu zniżek, których wysokość zależy od uzyskanych ocen: 6 zł za każdą szóstkę na świadectwie, 5 zł za piątkę, 6 zł za ocenę wzorową z zachowania, 5 zł za ocenę bardzo dobrą z zachowania. W przypadku świadectw opisowych (klasy I–III), jeżeli dziecko uzyskało promocję do następnej klasy, przyznawana była stała zniżka w wysokości 20 zł.
Monika Horna-Cieślak, rzeczniczka praw dziecka, przesłała pismo do Rady Reklamy, w którym wskazuje, że akcja promocyjna naruszyła m.in. przepisy prawa odnoszące się do zakazu dyskryminacji, w szczególności w kontekście praw dziecka i społecznego oddziaływania marketingu. Jej zdaniem, promocja sieci handlowej uprzywilejowuje uczniów z najwyższymi ocenami. Horna-Cieślak zaznacza, że reklama pośrednio sugeruje, że wartość ucznia zależy od jego ocen. To z kolei może wpływać na psychikę małoletnich i tworzyć niepotrzebną i nadmierną presję.
Czytaj też: Media publiczne w Polsce są w głębokim kryzysie. Raport Reporterów bez Granic
Rzeczniczka praw dziecka w skardze do Rady Reklamy wskazała na zapisy Kodeksu etyki reklamy, zgodnie z którymi "reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi, co oznacza, iż reklama nie może wywoływać poczucia niższości".
(KAP, 23.07.2025)










