Kodeks Etyki Reklamy rozszerzony o nowe zapisy dotyczące reklamy środowiskowej
Greenwashing to jeden z najbardziej palących problemów współczesnej reklamy (fot. Greenpeace)
Rada Reklamy zapoczątkowała program Green Project. Specjaliści biorący udział w projekcie wypracowali nowe samoregulacyjne zapisy Kodeksu Etyki Reklamy.
Pseudoekologiczny marketing, inaczej greenwashing, coraz częściej pojawia się w przekazach reklamowych. Jak odróżnić w marketingu udawanie ekologiczności dla zysku od prawdziwej troski o środowisko? Jak rozpoznać greenwashing? Jak rozpoznać coraz doskonalsze jego maskowanie?
Rada Reklamy stworzyła ideę i program samoregulacji, by porządkować przekazy reklamowe biznesu w sposób dobrowolny, bardziej przyjazny i akceptowany od regulacji administracyjnych - a równie skuteczny.
W prace zaangażowana była szeroka reprezentacja rynku reklamowego: przedstawiciele organizacji branżowych i firm, członkowie Rady Reklamy i grono ekspertek i ekspertów zewnętrznych. Projekt zyskał aprobatę 37 organizacji i firm członkowskich Rady Reklamy.
„Cieszymy się, że podejmując to wyzwanie, staliśmy się samoregulacyjnymi pionierami w zakresie greenwashingu. Szerokie kompetencje naszych członków i arbitrów pozwalają nam również skutecznie doradzać przedsiębiorstwom, jak unikać »ekościemy«" – tłumaczy Robert Wielgo, prezes Rady Reklamy.
Jaromir Sroga, arbiter w Komisji Etyki Reklamy, dodaje: "Powstał dokument mocno osadzony w realiach, a zatem niosący rzeczywistą i praktyczną wartość dla wszystkich uczestników rynku reklamowego. Teraz przed nami czas krzewienia zdobytej i skodyfikowanej wiedzy, dla ułatwienia rzetelnej oceny i wypracowania dobrych praktyk w komunikacji reklamowej. Jednocześnie, zważywszy na fakt, że nowych przykładów wciąż przybywa, zadeklarowaliśmy regularną weryfikację i uzupełnianie przyjętych rozwiązań regulacyjnych, w oparciu o bieżącą analizę napływających przypadków. Tym samym nasz projekt ma charakter ewolucyjny, podobnie jak materia greenwashingu, która rośnie proporcjonalnie do skali współczesnych wyzwań środowiskowych”.
Prace nie koncentrowały się wyłącznie na doświadczeniach rynku polskiego. Green Project został szczegółowo przedyskutowany z międzynarodowymi partnerami zrzeszonymi w organizacji European Advertising Standards Alliance (EASA).
(AMS, 02.03.2023)