RARS i Red is Bad, alkotubki i Janusz Palikot wśród największych kryzysów wizerunkowych 2024 roku
W badaniu wzięło udział 105 rzeczników, dyrektorów i menedżerów PR (fot. materiały prasowe)
Największe kryzysy wizerunkowe 2024 roku w polskiej przestrzeni publicznej to zatrzymanie byłego prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych Michała Kuczmierowskiego i twórcy marki Red is Bad Pawła Szopy - wynika z badania Kryzysometr 2024/25 przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications.
W panelu eksperckim badania Kryzysometr 24/25, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia, wzięło udział 105 rzeczników, dyrektorów i menedżerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Wskazali oni największe kryzysy roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę), biznesową (organizacje i firmy) oraz marki osobiste.
W sferze publicznej za największy kryzys wizerunkowy roku wzięto zatrzymanie Michała Kuczmierowskiego, byłego prezesa RARS oraz Pawła Szopy, twórcy marki Red is Bad, w związku z oskarżeniami o nieprawidłowe wydawanie środków publicznych - tak wskazało 41 proc. respondentów Kryzysometru. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Jacek Sutryk, zatrzymany w związku z aferą w Collegium Humanum (30 proc. głosów). Na kryzysowym podium znalazł się też prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego Radosław Piesiewicz z kontrowersjami wokół wyjazdów swoich i rodziny, w tym odpraw VIP na lotniskach oraz wysokości wynagrodzenia (29 proc. wskazań).
Na kolejnych miejscach zestawienia znalazła się partia Suwerenna Polska, oskarżana o niewłaściwe wydatkowanie środków z Funduszu Sprawiedliwości (26 proc. głosów) oraz, podobnie jak w ubiegłym roku, Kościół katolicki, na którego wizerunku w dalszym ciągu ciąży m.in. zakończona śmiercią orgia na plebanii w Dąbrowie Górniczej (25 proc wskazań).
W rankingu kryzysów biznesowych na pierwszym miejscu znalazła się firma OLV, producent tzw. alkotubek (54 proc. głosów). Drugie miejsce zajęła walka o władzę w radzie nadzorczej i zarządzie Polsatu (41 proc.). Trzecie miejsce przypadło Telewizji Polskiej, jako pokłosie zawieszenia Przemysława Babiarza po jego komentarzu dot. emisji utworu "Imagine" w trakcie ceremonii otwarcia Igrzysk Olimpijskich (32 proc.).
W rankingu kryzysów marek osobistych pierwsze miejsce zajął Janusz Palikot, zatrzymany w październiku przez Centralne Biuro Antykorupcyjne pod zarzutami oszustwa i przywłaszczenie mienia (56 proc. głosów). Na drugim miejscu jest influencer "Budda", zatrzymany przez CBŚP w związku z oskarżeniami o nielegalne loterie, hazard i udział w grupie przestępczej (46 proc.). W tej kategorii znalazł się również Filip Chajzer, który zmagał się z problemami wizerunkowymi związanymi z zamknięciem fundacji, zapowiedzią udziału w gali freak fight oraz kontrowersjami wokół prowadzonej działalności gastronomicznej (35 proc.).
(AMS, 13.12.2024)