Temat: public relations

Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Grudzień 23, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Katastrofa ekologiczna na Odrze, Ordo Iuris i Tomasz Lis to największe kryzysy wizerunkowe 2022 roku

Największe kryzysy wizerunkowe 2022 roku (fot. YouTube)

Największy kryzys wizerunkowy 2022 roku w polskim świecie publicznym to katastrofa ekologiczna na Odrze i towarzysząca jej nietransparentna polityka rządu. W gronie firm i organizacji – skandal obyczajowy i rozłam w Ordo Iuris, natomiast w sferze marek osobistych na pierwszym miejscu znalazł się Tomasz Lis – w związku z medialnymi zarzutami dotyczącymi sposobu traktowania podwładnych w "Newsweek Polska".

Takie są wyniki badania Kryzysometr 22/23, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications wśród panelu eksperckiego menedżerów ds. komunikacji oraz rzeczników największych polskich firm i instytucji.

Czytaj też: Jarosław J. skazany za pomówienie KOD o płacenie uczestnikom demonstracji

W sferze publiczno-politycznej kryzys wizerunkowy roku to niespójna i myląca polityka informacyjna rządu, zwłaszcza Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz podległych mu instytucji w sprawie katastrofy na Odrze, wskazana przez ponad połowę (54 proc.) respondentów.

 

Press

Na drugim miejscu zestawienia znalazł się Narodowy Bank Polski i prezes Adam Glapiński w związku z publicznymi zarzutami o niekompetentną i chaotyczną komunikację dotyczącą inflacji i stóp procentowych (40 proc. wskazań). Prezes NBP zanotował tym samym znaczący "awans” z 9. pozycji w ubiegłorocznym zestawieniu.

Podium uzupełnił chaos komunikacyjny towarzyszący wprowadzeniu zmian podatkowych w ramach Polskiego Ładu, wskazany przez 35 proc. ankietowanych. Na dalszych miejscach zestawienia znaleźli się: Jarosław Kaczyński i jego wypowiedzi dotyczące "dawania w szyję” przez kobiety oraz wpływu tego na dzietność mieszkanek Polski (27 proc. głosów). Następnie Polska bez pieniędzy z KPO (20 proc.).

Czytaj też: TVP dostała trzy oferty na dostawę energii. Wszystkie na kwotę wyższą niż planowała wydać

Kryzysy w biznesie i sferze społecznej były, zdaniem respondentów, zdominowane przez politykę. W rankingu kryzysów organizacji – zarówno biznesowych, jak i społecznych – na czele znalazł się skandal obyczajowy i rozłam w Ordo Iuris, wskazany przez 37 proc. głosujących.

Dalsza część rankingu była niezwykle wyrównana, a miejsce drugie i piąte dzieliły tylko 4 punkty procentowe. Znalazły się na nich odpowiednio: Bolt i sprawa jego kierowcy związana z zarzutami o molestowanie oraz kontrolami policyjnymi i zatrzymaniami kierowców korzystających z fałszywych dokumentów (29 proc.).

Po 27 proc. wskazań otrzymały: Bank Gospodarstwa Krajowego i akcja instalacji w przestrzeni publicznej kosztownych biało-czerwono-niebieskich ławek w kształcie konturów Polski oraz kontrowersje i zarzuty wobec transakcji połączenia części Lotosu z Orlenem i sprzedaż za granicę części aktywów pierwszej z tych firm. Natomiast 25 proc. głosujących wskazało na firmy z tzw. listy Sonnenfelda oraz kontrowersje i bojkoty konsumenckie związane z kontynuacją działalności w Rosji tych marek.

Czytaj też: Telewizja Media Narodowe nadal bez koncesji. W tym roku nie pojawi się w kablówkach

W rankingu kryzysów marek osobistych pierwsze miejsce zajął Tomasz Lis w związku z medialnymi zarzutami dotyczącymi sposobu traktowania podwładnych w "Newsweek Polska" i odwołaniem z funkcji redaktora naczelnego tygodnika, na co wskazało 56 proc. ekspertów. Na podium znaleźli się też Jerzy Stuhr i jego jazda samochodem pod wpływem alkoholu (33 proc. głosów) oraz Piotr Kraśko (32 proc. wskazań), na którego wizerunku ciąży wyrok sądowy za jazdę samochodem bez uprawnień i publiczne informacje o niepłaceniu podatków.

Na dalszych miejscach rankingu znaleźli się jeszcze Antoni Królikowski, który ogłosił galę Freak Fight z udziałem sobowtórów Władimira Putina i Wołodymyra Zełenskiego (wskazany przez 25 proc. głosujących), a także były już szef Polskiego Związku Tenisowego Mirosław Skrzypczyński w związku z wysuwanymi wobec niego zarzutami dotyczącymi m.in. molestowania (19 proc. głosów).

W panelu eksperckim badania Kryzysometr 22/23, przeprowadzonego przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2022 roku, wzięło udział 102 rzeczników, dyrektorów i menedżerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych. Agencja Alert Media Communications poprosiła ich o wskazanie największych kryzysów roku z podziałem na trzy kategorie: publiczno-polityczną, firm i organizacji oraz marek osobistych.

Czytaj też: Piotr Kraśko ponownie prowadzi "Fakty po Faktach" w TVN 24

(AMS, 23.12.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.