Demagog wspólnie z TikTokiem będzie zwalczać dezinformację w sieci
Demagog jest najstarszą organizacją fact-checkingową w Polsce
TikTok rozpoczął współpracę z Demagog.org.pl, pierwszą i najdłużej działającą w Polsce organizacją fact-checkingową. Celem aliansu jest walka z dezinformacją w sieci.
Stowarzyszenie Demagog już wcześniej wspierało działania TikToka skierowane do użytkowników podczas ostatnich wyborów parlamentarnych, publikując filmy edukacyjne na temat rozpoznawania i zwalczania dezinformacji. Teraz, w ramach współpracy, stowarzyszenie dołączy do globalnego programu fact-checkingowego TikToka. Będzie odpowiedzialne m.in. za ocenę potencjalnie wprowadzających w błąd filmów i sygnalizowanie platformie bieżących incydentów dotyczących dezinformacji.
Wiarygodność na TikToku ma szczególne znaczenie
TikTok współpracuje już (wliczając w to Demagoga), z 16 organizacjami fact-checkingowymi. Każda z nich jest sygnatariuszką Kodeksu Zasad International Fact-Checking Network (IFCN), obejmującego ponad 100 krajów na całym świecie.
Czytaj też: Wojna w Ukrainie już nie jest głównym tematem dezinformacji. W Polsce – migracja
– Dla wielu młodych ludzi TikTok jest głównym źródłem informacji, dlatego kwestia wiarygodności treści pojawiających się na tej platformie ma szczególne znaczenie – mówi "Presserwisowi" Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.
– Chcemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie w zakresie fact-checkingu, aby móc jeszcze skuteczniej walczyć z fałszywymi treściami, które stają się coraz bardziej powszechne w internecie. Naszym celem jest pomoc młodym ludziom w wypracowaniu krytycznego podejścia do treści w mediach i umożliwienie im skutecznej identyfikacji fałszywych treści – stwierdza.
Dezinformacja problemem globalnym
Demagog będzie odpowiedzialny za monitorowanie polskiego rynku, dostarczanie informacji dotyczących treści pojawiających się w sferze cyfrowej (w tym na TikToku), bezpośredni kontakt z zespołem ds. zaufania i bezpieczeństwa w sytuacji pojawiających się incydentów i rekomendowanie odpowiednich środków zapobiegawczych.
Czytaj też: Słynny "łańcuszek wstydu" na Facebooku może służyć cyberprzestępcom
– Dezinformacja i fake newsy stanowią zagrożenie, które dotyka każdego użytkownika internetu. Jest to globalny problem, dlatego wymaga współpracy wielu podmiotów i tylko w ten sposób będziemy w stanie osiągnąć sukces – mówi Jakub Olek, head of GR, Central & Eastern Europe, TikTok.
Wskazuje na zastosowane przez firmę istotne inwestycje w rozwiązania zwalczające dezinformację i edukujące użytkowników pod kątem tego, jak mogą przed nią się chronić, również poza platformą. – Współpraca z Demagogiem oraz korzystanie z ich wiedzy i rekomendacji pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo polskich użytkowników i odpowiednio reagować na lokalnie występujące zagrożenia – deklaruje Jakub Olek.
Czytaj też: Wielkie amerykańskie firmy zawieszają reklamy na X z powodu zamieszczania ich przy treściach nazistowskich
(PAR, 25.11.2023)