Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wyniki finansowe Ringier Axel Springer Polska w 2023 roku  |  Naziemna emisja kanału wPolsce24  |  Altavia Kamikaze + K2 wygrała przetarg  |  Agora dostanie dywidendę od Eurozetu  |  Oglądalność stacji tzw. wielkiej czwórki w prime time  |  Firma producencka Polot Media  |  Operator emisji naziemnych BCAST zwiększył  |  Nadawca TVS ze znacznie mniejszym zyskiem  |  Polsat Sport będzie współpracował  |  Trzeci sezon serialu sensacyjnego TVP  |  Zdjęcia do "Ninja Warrior Polska"  |  Zestawienie miesięczników ogrodniczych  |  Europejskie struktury Coca-Coli  |  UMCS poszkuje agencji  |  Energa Obrót promuje  |  Sponsor Legii Warszawa przez kolejne lata  |  Yandex jest już w całości rosyjski  |  Alphabet kupuje firmę zajmującą się cyberbezpieczeństwem  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Listopad 11, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wojna w Ukrainie już nie jest głównym tematem dezinformacji. W Polsce – migracja

Wątki antymigracyjne wykorzystywała u nas rządowa propaganda, nawiązująca do ogłoszonego równolegle z wyborami referendum (fot. Edmo.eu)

Według raportu o treściach dezinformacyjnych popularnych w Europie, przygotowanego przez Europejskie Obserwatorium Mediów Cyfrowych (EDMO), we wrześniu tematykę zdominowały fałszywe informacje dotyczące migrantów. Polska przed wyborami musiała się uporać z lokalnymi fake newsami.

Według raportu EDMO we wrześniu w krajach Unii Europejskiej dominowało kilka typów fake newsów. To m.in. fotomontaż z byłym premierem Wielkiej Brytanii wykonującym nazistowski gest w czasie publicznych obchodów w Ukrainie – popularny w 13 państwach – i zdjęcie byłego ministra obrony Ukrainy Ołeksieja Reznikowa, wypoczywającego na luksusowym jachcie (w rzeczywistości było to zdjęcie sprzed agresji, z 2020 roku) powielane w 10 państwach. W ośmiu krajach natomiast powielano spreparowane nagranie bójki delegacji ukraińskiej na szczycie ONZ, które rzekomo miało pochodzić z "USA Today".

Wątki ksenofobiczne dominują

Jednak tematyka wokół wojny w Ukrainie stanowiła zaledwie 10 proc. z 1382 fake newsów przeanalizowanych we wrześniu przez organizacje zrzeszone w EDMO. Jeszcze mniej (9 proc.) było dezinformacji związanych z klimatem. Tu najszerzej kolportowaną (7 krajów) była enuncjacja, według której Bill Gates, założyciel Microsoftu, miałby promować wycinkę niemal 30 hektarów drzew dla ochrony klimatu.

Czytaj też: Adamczyk, Kania, Pereira walczą o wolność słowa. Podpisali się pod listem otwartym

W Polsce, we wrześniu stojącej w obliczu wyborów parlamentarnych, nie przebiła się według EDMO żadna z najpopularniejszych w Europie dezinformacji. Wyjątek mogły stanowić treści dotyczące migrantów. Wrzesień był kolejnym miesiącem, kiedy dezinformacyjne wątki ksenofobiczne i nacjonalistyczne zaczęły dominować w narracji. Było to związane bezpośrednio z przybyciem w ciągu tygodnia na włoską wyspę Lampedusa ok. 10 tys. migrantów z Afryki. Te wątki wykorzystywała u nas rządowa propaganda, nawiązująca do ogłoszonego równolegle z wyborami referendum. Jednak nie była to dominująca narracja.

W innych krajach Europy, m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Austrii, Litwie czy Słowacji popularne były fałszywe nagrania przedstawiające rzekomą agresję migrantów.

Czytaj też: Szef KRRiT ukarał TVN za pomyłkowe przerwanie "Faktów", bo chce "dyscyplinować". "Złośliwe nękanie"

(PAR, 11.11.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.