Mikołajewska nie ustąpi, Hugo-Bader dostał po pysku, Boniecki się spiera
Press 01-02/2017
„Nasza misja nigdy się nie skończy, bo politycy nie przestaną kłamać” - mówi Dziennikarka Roku 2016 Bianka Mikołajewska, szefowa zespołu śledczego Oko.press. I przyznaje: „Każdego tygodnia docierają do mnie informacje, żebym zastanowiła się nad tym, co robię, bo skutki mogą być przykre”. Ona jednak zamierza wciąż mieć oko na polityków.
Na rozmowę rekrutacyjną przyszedł doświadczony redaktor, z dwudziestoletnim stażem w „Wyborczej”. Przepytywali go ludzie z Gazeta.pl o kilkanaście lat młodsi. Pracy nie dostał. W najnowszym „Press” o paradoksie zwolnień zbiorowych w Agorze, za którymi stoją... zatrudnienia.
Oszukują, by dowiedzieć się prawdy. Chcą demaskować, ale nie krzywdzić. - Dostałem po pysku od wszystkich. Także od własnego środowiska - przyznaje Jacek Hugo-Bader, któremu ostatnia próba zrobienia materiału wcieleniowego nie wyszła. Przeczytaj, dlaczego reportaż wcieleniowy jest pełen paradoksów.
Michał M. Lisiecki wie, jak przekonać do „Wprost” władzę - ale z przyciąganiem czytelników idzie mu słabo. W „Press” polecamy tekst o tym, że cena za koniunkturalizm jest wysoka, a raz zdradzeni czytelnicy mszczą się na wydawcy okrutnie.
Zdjęcia tłumów stojących w kolejce do youtubera po autograf w jego książce były przyczyną palpitacji u niejednego polskiego pisarza. Nawet ci najbardziej poczytni nie mogą marzyć o takiej frekwencji na spotkania autorskich. Youtuberzy jako autorzy książek wydają się być żyłą złota - ale nie zawsze są.
Piasecki się bał, że utknie w RMF FM na zawsze. Machała postanowił dojrzeć jako menedżer. Wildstein chciał pomóc Rachoniowi. A Grass - budować nowy brand. Powody migracji dziennikarzy z mediów do mediów w 2016 roku były różne, lecz przebił je jeden: w styczniowym „Press” przeczytaj długą listę nazwisk tzw. ofiar dobrej zmiany.
Nawet Mark Zuckerberg nie ustrzegł się najczęściej popełnianego błędu: używał tego samego hasła do kilku serwerów. I padł ofiarą hakerów. W styczniowym „Press” przekonujemy, że w przypadku dziennikarzy umiejętność zabezpieczania się przed włamaniem czy dostępem do danych jest tak samo ważna jak znajomość prawa prasowego.
Dopóki nie ma większego zagrożenia utraty pracy, związki w mediach nie są specjalnie aktywne. A kiedy w grudniu w Polskim Radiu związkowców zwalniano dyscyplinarnie, radiowa „Solidarność” stwierdziła, że pracodawca ma prawo do pewnych działań. W mediach już nawet na solidarność związkowców liczyć nie można.
Co trzeci dziennikarz korzystający z social mediów nie wyobraża sobie pracy bez nich. Czego szukają w kanałach społecznościowych, co najczęściej tam zamieszczają oraz inne cenne wskazówki dla social menedżerów firm prezentujemy w badaniu przeprowadzonym przez Press Institute pt. „Dziennikarze a media społecznościowe”.
Kamila Gasiuk-Pihowicz to jedno z największych odkryć tego sezonu politycznego. Ryszarda Petru nie zdetronizuje, ale na pewno jeszcze o niej usłyszymy - oceniają fachowcy od marketingu politycznego. Analiza wizerunku myszki agresorki w styczniowym „Press”.
Karierę na YouTube zaczynał do 200 hejtów i jednego pozytywnego komentarza. Dziś Martin Stankiewicz należy do najbardziej popularnych youtuberów, a firmy cenią go za pomysły na branded content. W „Press” opowiada, dlaczego, jeśli tworzysz kanał tylko z chęci zarobienia pieniędzy, to ci się nie uda.
Cały czas przeglądają Facebooka, godzinami śledzą trendy na Twitterze - w innym celu niż reporterzy. Specjaliści do social mediów w mediach są jak dziennikarze pracujący w newsroomie, z tym że oni cały czas pozostają w trybie czuwania. W styczniowym „Press” opisujemy, jak pracują.
Relacja z jubileuszowej, 20. gali konkursu Grand Press - Dziennikarz Roku: zdobywcy nagród specjalnych i nagród w kategoriach; jak głosowały redakcje na Dziennikarza Roku; nominowane materiały; mądre słowa laureata nagrody Grand Press XX-lecia ks. Adama Bonieckiego.
(31.12.2016)