Wydanie: PRESS 06/2004

Ostracyzm

Publikacja pośmiertnych zdjęć reportera wojennego wywołała burzę sporów o granice etyki dziennikarskiej.

„Super Express” z 15 marca 2000 roku. Na jedynce zdjęcie na pół kolumny przedstawia ciało zastrzelonego weterynarza z Otwocka. Pochylają się nad nim dwaj policjanci. Mierzyli do tygrysa, zastrzelili człowieka. Ich twarze wypikselowane, twarz weterynarza widoczna z bliska, częściowo zalana krwią. 

„Przekrój” nr 28 z 2003 roku. Na okładce zdjęcie dwóch mężczyzn niosących zwłoki młodej Rosjanki, ofiary zamachu bombowego na lotnisku pod Moskwą. Głowa dziewczyny zwisa w dół, krew spływa po długich włosach. 

„Gazeta Wyborcza” z 25 lipca 2003 roku. Na jedynce dwa zdjęcia zakrwawionych głów synów Saddama Husajna, Udaja i Kusaja. Jak napisano: zdjęcia te miały wstrząsnąć Irakiem i światem. 

„Fakt” z 23 marca br. Na trzeciej stronie kolorowe zdjęcie martwego szejka Jassina. Widać górną część tułowia i głowę, roztrzaskaną na pół, z wypływającym mózgiem. Dział PR „Super Expressu” rozsyła do dziennikarzy złośliwego maila: „Gratulujemy dobrego smaku naszym konkurentom”. 

„Wiadomości” TVP 1 z 1 kwietnia br. Materiał z Iraku o napadzie na amerykański konwój pod al Falludżą. Oglądamy płonące samochody, wywlekanie spalonych ciał, wieszanie ich na moście. Ciała wypikselowane, lecz trudno zakryć to okrucieństwo. Gdy materiał wyemitowano w TV Polonia, waszyngtońska stacja WNVC, nadająca dzienniki z różnych krajów, poprzedziła te „Wiadomości” planszą ostrzegającą przed brutalnymi scenami przemocy. Amerykanie ich nie pokazali. 

„Fakt” z 6 kwietnia br. Na ostatniej stronie zdjęcie spalonych zwłok powieszonych na moście w al Falludży. Ciało pozbawione jednej ręki, wisi głową w dół, ze zwęglonych zwłok wystają kości.

„Wiadomości” z 23 kwietnia br. Materiał o drastycznych obrazach i granicach etyki dziennikarskiej. Oglądamy scenę rozstrzelania opozycjonistów chińskich, pokaleczone głowy Udaja i Kusaja, przez moment także zdjęcie umierającej księżnej Diany. Brytyjskie media ich nie pokazały, ale jedna z polskich bezpłatnych gazet tak. A teraz „Wiadomości”.

Renata Gluza

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.