Wydanie: TV & WIDEO 2019
Widz chce częściej i więcej
CHOĆ TELEWIZJA LINEARNA WCIĄŻ MA DOMINUJĄCĄ POZYCJĘ, CORAZ SILNIEJSZA STAJE SIĘ STREFA WIDEO W INTERNECIE. NADAWCY WYKORZYSTUJĄ TO, ROZWIJAJĄC OFERTĘ DIGITALOWĄ
STUDIA THE WALT DISNEY, WARNERMEDIA I NBC-UNIVERSAL ZAPOWIEDZIAŁY URUCHOMIENIE W STANACH ZJEDNOCZONYCH WŁASNYCH PLATFORM STREAMINGOWYCH I WYCOFANIE SWOICH TREŚCI Z NETFLIKSA.
Choć Netflix wydaje miliardy dolarów na produkcje oryginalne, osiem na dziesięć pozycji w Netfliksie najchętniej oglądanych przez amerykańskich widzów pochodzi właśnie od Disneya, WarnerMedia i NBC-Universal.
Disney+ zostanie uruchomiony w USA 12 listopada. Do Polski serwis ma trafić w 2021 roku, choć możliwe, że stanie się to wcześniej. Na razie nie ma planów udostępnienia na polskim rynku HBO Max od Warnera, a także platformy Universalu. Lecz samo pojawienie się Disney+ w Polsce wpłynie na polski rynek VoD, choćby dlatego, że produkcje Disneya znikną z innych platform wideo. – Nie ma się co oszukiwać. Disney ma najlepszą ofertę rodzinną i najdroższe brandy. To jest bez wątpienia potęga. Dzięki Netfliksowi zbudowali markę seriali Marvela. Brak tych produkcji w innych miejscach niż na platformie Disneya spowoduje, że internauci będą z niej korzystać – uważa Maciej Gozdowski, dyrektor zarządzający Playera, podkreślając, że kłopoty Netfliksa nie są problemem dla Playera.
Rodzimi nadawcy nie zamierzają bowiem oddawać rynku międzynarodowym koncernom i rozwijają biznesy VoD, chcąc dać możliwość oglądania wideo na wielu platformach. – Wierzę, że w starciu gigantów o nowy cyfrowy prime time jest dla nas miejsce, bo produkujemy lokalny kontent. Ani Disney, ani Netflix nie będą w stanie produkować takiej ilości polskiego kontentu. Serial „1983” świetnie pokazał, jak daleko Netfliksowi do zrozumienia polskich widzów – dodaje Maciej Gozdowski, nawiązując do krytycznych opinii na temat tej produkcji.
Lecz już pierwsi gracze z Polski zaczęli współpracować z Netfliksem, a kolejni o tym rozmawiają.
Maciej Kozielski
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter