Zmiany w firmie badawczej Gemius  |  Opłata reprograficzna a dziennikarze  |  Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w firmie badawczej Gemius  |  Opłata reprograficzna a dziennikarze  |  Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Zmiany w firmie badawczej Gemius  |  Opłata reprograficzna a dziennikarze  |  Telewizje lokalne nawiązały współpracę z GPW DAI  |  Lidl Polska planuje przetarg  |  Lipcowy cennik TVP  |  Udział w rynku stacji Zoom TV, Telewizja WP, Nowa TV i Metro  |  Antena HD nagrywa dwa sezony programu  |  Konkursy radiowe KRRiT  |  Po raz pierwszy przyznano stypendium im. Aleksandry Lewińskiej  |  Osiem agencji wystartowało w przetargu  |  Polot realizuje pierwsze zlecenie  |  Zespół digitalowy MediaHub  |  Celebryci w kampanii "Weź mnie posegreguj"  |  Papaya Films przedstawi swoje kampanie na wystawie  |  "The Washington Post" będzie publikować teksty autorów platformy Substack  |  Pod koniec roku zadebiutuje francuska edycja magazynu "Time"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 12/2016

Nikt mi nie mówi, jak pisać

Z Justyną Kopińską rozmawia Elżbieta Rutkowska.

Dziennikarz może zdziałać więcej od policjanta?

To zależy od rodzaju sprawy. Dziennikarz powinien wkraczać tam, gdzie wymiar sprawiedliwości na którymś z etapów nie zadziałał.

Siostra Bernadetta została skazana za przemoc fizyczną, psychiczną i pomoc w gwałtach na dzieciach. Odwlekała odbycie kary więzienia ze względu na podeszły wiek i ból gardła. Pisząc reportaż „Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie”, postawiłam sobie trzy cele: żeby siostra Bernadetta poszła do zakładu karnego, żeby zmieniło się prawo dotyczące instytucji zamkniętych i żeby choć jeden z wychowanków sióstr dostał odszkodowanie. I rzeczywiście, po publikacji reportażu siostra, której kilka lat odraczano karę, została odprowadzona do więzienia. Zostałam też zaproszona przez ministerstwo do rozmów o przygotowaniu zmian prawnych, a do jednego z wychowanków siostry Bernadetty zgłosili się adwokaci i walczy teraz o milion złotych odszkodowania.

Czyli prawie wszystko się udało.

Dziennikarz sam niczego nie osiągnie. Udało się dzięki ludziom, którzy pisali do sądu i przyszli na manifestację.

Sądy są niezawisłe i nie powinny ulegać demonstracjom.

Wpływ etyki na sądy jest kluczowy. Sądy powinny brać pod uwagę, jak wyrok wpłynie na poczucie sprawiedliwości u ludzi. Sędzia okręgowy, który prowadził sprawę siostry Bernadetty, mówił mi, że sąd musi brać pod uwagę społeczny wymiar sprawy.

Pracując nad tym reportażem, rozmawiałam z 18 wychowankami, ale do tekstu wzięłam dwóch, którzy nie nienawidzili siostry. Bo ludzie mogli im zaufać.

Elżbieta Rutkowska

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.